13.10.08

Obegripliga chilenska fenomen

*Overkonsumtionen av plastpasar i snabbkopen
Efter att man handlat laggs varorna i plastpasar av skolungdomar som vill tjana en extra slant varfor man forvantas ge dem atminstone ett 100 peso mynt pa utvagen. I regel galler; ju fler varor desto mer i dricks. Kanske ar det darfor man valjer att lagga i snitt 1,5 varor i varje plastpase. Trots att man inte har handlat sa mycket kommer man alltsa hem med hur manga plastpasar som helst.

*Att man rakar huvudet pa sma barn
Detta lar man gora eftersom man menar att haret vaxer ut jamnare och finare.

*Att man tycks tro att barn blir forkylda enkom av att ga utan strumpor.
Under en dag forra veckan da temperaturen lag kring 25 grader hade jag inga strumpor pa Lillprinsen och fick genast hora av bade kanda och okanda; "Hur kan du lata honom ga utan strumpor!? Han blir ju forkyld!".

8 kommentarer:

Anonym sa...

Fenomentet med att raka huvudet känner jag väl igen; det blev jag och mina bröder med när vi var små. Det gör man också i öst för att få håret tjockare. Vet inte hur effektivt det är men det måste väl finnas någon sanning i det, eller?

Anonym sa...

man blir tydligen också förkyld om man låter ett litet barn gå utan kofta och mössa i sommarvärme. eller om man sticker ut näsan utanför dörren när det duggregnar.

Nadia sa...

Anonym; Nja, bebisar brukar ju iofs skava av haret pa huvudet darbak eftersom de ligger mkt pa rygg, och da ser ju haret latt lite ojamnt ut.
Men det vaxer ju sa smaningom ut anda oavsett om man rakar det eller ej.

Matilda: Iofs tycker jag nog att manga svenskar ocksa har den har tron pa att man blir forkyld darfor att man har blivit kall. Fast kanske inte nar det ar 25 grader ute...

Anonym sa...

Oj jag var anonym. Fast vi blev rakade som 2-3 åringar, hur gamla är barnen i Chile när de rakas av håret?

grancanariamamman sa...

Jag får här i Spanien också rådet att raka av Neyma håret så att det ska bli tjockare. Yaiza hade förr precis lika tunnt hår som sin lillasyster och nu är det tjockt och fint. Det tar bara olika lång tid att växa ut...

Tänk dig hur chilenarna reagerade när tjejerna sprang NAKNA inomhus mitt i smällkalla vintern!? De var riktigt chockade över att de aldrig blev förkylda...

Fast jag tycker att det är bra att de hjälper en att packa. Jag är rysligt långsam på att packa i varorna och blir alltid jättesvettig och stressad över att kön står och väntar på att jag ska bli klar... Fast det är klart. Mitt mål är att få ned så mycket som möjligt i varje kasse!

Thérèse sa...

Jag har stött på det där med att andra packar mina varor i olika länder. Några gånger har en unga från en fotbollsklubb packat på min lokala ICA för att få lite pengar till klubben. Men dom frågar alltid innan om man vill att dom ska packa eller inte. Känner mig inte helt bekväm med det. Kanske är det bara ovana. I Spanien var det inte helt ovanligt att kassörskan packade samtidigt som hon slog in varorna i kassan. Vilket jag tyckte tog onödigt lång tid. Jag föredrar nog att packa min egen matkasse.

Att håret ska bli tjockare om man rakar det har jag hört är en myt.

När jag var i Mexico med bebis fick jag också ofta höra att hon var för tunnt klädd i den 25 gradiga värmen och att hon skulle bli förkyld. Det där med att okända kommer fram och lägger sig i hur barn är klädda är väldigt ovanligt i Sverige men i Mexico kunde man få flera kommentarer under bara en kort promenad.

Nadia sa...

Khojesta: De rakar av haret pa bebisar.

Grancanariamamman: Uppenbarligen lever tron pa att haret blir tjockare om man rakar av det pa flera hall i varlden..

Jag tycker iofs ocksa att det ar ratt skont att fa varorna packade. Annars blir man ju latt stressad om man har kopt mkt.
Fast jag vill helst ha sa fa pasar som mojligt att slapa med hem.

Therese; I Chile kan man inte valja,de star alltid nagon vid slutet av rullbandet fardig att borja packa. Ratt okej tycker jag, det ar ju ett arbete precis som alla andra. Och skont ibland att slippa gora det sjalv nar man har handlat mycket.

Det dar med att frammande personer kan komma fram och ha synpunkter pa hur man klar sin bebis ar ju ratt lustigt ur svensk synpunkt. Skulle aldrig handa hemma. Fast pa satt och vis ar det kul att folk engagerar sig.

Anonym sa...

Jag minns också att jag fick höra att jag skulle bli sjuk för att jag bara drack kall mjölk till frukost(drack inte te) och så åt jag kall tomat direkt från kylen, då skulle jag bli sjuk :-)

Sedan att man klär dem för litet (de små) har man fått höra många gånger att de ska bli sjuka. Jag minns när min svägerska fick sin bebis här i sverige, hon klädde på henne så himla mycket fast de var inomhus...