13.10.08

Kvallsfika

Sa har kan matsalsbordet se ut nar det ar dags for las once.

Befinner man sig i ett chilenskt hem under sen eftermiddag/tidig kvall kan man garanterat rakna med fragan; Has tomado las once? (Har du atit once?). Las once ar en chilensk blandning av English afternoon tea och Spaniens merienda (mellanmal) som samlar den chilenska familjen samt eventuella gaster runt middagsbordet. Obligatoriskt pa oncebordet ar te. Kaffe har jag sa vitt jag minns aldrig sett pa ett oncebord. Farskt brod ar ytterligare en ingrediens som dukas fram, givetvis med tillbehor som ost, skinka eller marmelad. Och sist men inte minns har vi bakverk av olika sorter som delas av familjen.
Once ar en trevlig och mysig chilensk sed, ett tillfalle att motas och samtala for hela familjen innan det ar dags for middag.

6 kommentarer:

grancanariamamman sa...

Underbar tradition! En kopp te, färskt bröd och avocadoröra är min favorit!

Anna sa...

I min ex familj så åt de aldrig middag, de åt once ISTÄLLET för middag.Vad jag har förstått så gör även pojkvännens familj så. Inte särskilt nyttigt.

Nadia sa...

Grancanariamamman; Visst ar det?!
Avokadorora at jag igar till oncen, mums!

Anna: Inte sa konstigt egentligen. Satter man i sig massa brod och sotsaker borde man ju inte vara sa hungrig nar det ar middagsdags.
Kanske ar denna tradition forklaringen till varfor chilenarna ar nast tjockast i Sydamerika?(efter bolivianerna)

Pumita sa...

Det låter trevligt! Det ska jag komma ihåg. Kom gärna med fler speciellt chilenska uttryck om du har tid och lust. :)

Nadia sa...

Det a r trevligt! Skall tanka till och se om jag kommer pa nagra fler typiskt chilenska foreteelser.

Anonym sa...

Åh, något i min smak!