23.3.09

Att bo lite här, lite där och lite överallt

Jag har nästan exakt två månader kvar i Chile. Samtidigt som jag bär på en känsla av att ha varit här i evigheter gör vetskapen om att jag snart är hemma att dessa månader i Chile känns som en droppe i havet.
Jag går just nu och funderar på om vi kanske skulle försöka bo här mer permanent.
Jag blir inspirerad när jag ser på en av minna vänner här i Chile. Hon kom hit med en knagglig spanska och idag fyra år senare har hon efter ett års studier ett bra jobb med schysst lön och framförallt en vardag i Chile.
Själv har jag inget speciellt att längta tillbaks till i Sverige. Självklart saknar jag min familj och mina vänner men jag tänker främst på andra saker. Som alla mina olika jobb, timanställningar och vikariat. En osäker framtid som inte alls känns lockande med ett Sverige i kris.
Därför har jag bestämt mig att på allvar ta reda hur goda mina möjligheter att hitta jobb eller studera ser ut i Chile. Väga för- mot nackdelar och se vilken skål som väger tyngst.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Låter spännande med dina tankar... har du inget som biner dig hemma (förutom familj vänner såklart) så är det ju helt klart värt att testa - så du inte går kvar med tvivlet om du skulle gjort det eller inte...befann mig i liknande situation för ca 4 år sen och vägde fram och tillbaka... ångrar inte en dag att jag bestämde mig för att stanna!!! Lycka till... hör gärna av dig om du har funderingar...vill ha tips och ev. kontakter....

Thérèse sa...

Jag kan bara instämma med föregående. Känner du inte att du har något som binder dig till Sverige så varför inte testa att bo i Chile ett tag om du känner för det. Ångrar du/ni er ligger ju Sverige kvar och det går alltid att komma tillbaka.

It´s all about me sa...

Håller med ovanstående. Och Sverige finns ju kvar, just nu med inte särskilt mycket att missa skulle jag tro.

Pumita sa...

Kan inte annat än instämma i det som andra har skrivit. Just nu är det nog lättare att stanna eller byta land än när lillprinsen har blivit större och börjat gå i skolan så passa på.

Anna sa...

Heja heja!

Unknown sa...

Man ska aldrig vara rädd för att testa nya saker, som en längre vistelse i Chile t.ex. Går det så går det, och går det inte så finns det möjliga vägarna där säkerligen lika mycket i om månader och år som just nu. Och du vet väl vad de säger; man ångrar mer sådant man aldrig gjorde än det man faktiskt gjorde.

Nadia sa...

elmundodesofie; Tack! Kanns bra att hora uppmuntrande ord fran andra som varit i samma situation.

Therese; Sa dar brukar jag ofta tanka faktiskt; att Sverige ju alltid finns kvar. Och det kanns skont ibland :)

It´s all about me; Ja, usch. Sag ett par vinterbilder fran Sverige idag och blev plotsligt valdigt glad over att ha sluppit den langa och morka vintern.

Pumita: Jag tror du har helt ratt. Mycket lattare att flytta langt bort med sma barn som inte har skola eller vanner att sakna.

Anna; Vi kanske kan bli grannar? ;)

Sandbarnet: Jag kan bara instamma. Inte vill man i 80-ars aldern tanka tillbaka pa sitt liv med ett "varfor gjorde jag aldrig det dar". Tror man vinner mycket pa att bara vaga testa.

It´s all about me sa...

Syftade inte ens på vintern, haha, men visst, den är ju skön att missa! Tänkte snarare på finanskris, hot om indraget CSN och allmän bostadsbrist (i Sthlm) Dessutom ökad kriminalitet och trist folk, så vintern kom inte ens med i min tanke -haha!