19.3.09

Ninas resa


När jag gick i gymnasiet ansåg jag -en aning arrogant- att jag sedan längesedan fyllt min kunskapskvot beträffande andra världskriget. Av skäl som jag nu har betydligt större förståelse för ägnades ju en stor andel av lektionstimmarna såväl under högstadiet som i gymnasiet i ämnet historia åt andra världskriget.
Eftersom jag var måttligt intresserad av krig har jag inte läst så mycket litteratur om andra världskriget sedan jag gick ur gymnasiet. Därför har jag inte förrän nu läst Lena Einhorns hyllade och augustprisbelönade Ninas resa, inte heller har jag sett dokumentären som boken bygger på.

Litteratur i vilken barn skildrar sina föräldrars liv blir lätt melodramatisk och onyanserad. Därför är det med glädje som jag upptäcker att Lena Einhorn förmår hålla sig neutral och objektiv till sin mamma Ninas levnadsberättelse. Och häri ligger bokens styrka när Einhorn rakt och sakligt berättar historian om den unga judiska Nina som växer upp i Warszawa strax innan kriget bryter ut. Läsaren får följa Nina från den bekymmerslösa barndomen till livet som gömd, ung flicka utan existensberättigande i Warszawas getto under andra världskriget.
Berättelsen är fängslande, gör ett djupt intryck och lämnar efter sig många tankar och funderingar.
Ninas resa är mycket läsvärd och får en svag 5:a i betyg av mig.

7 kommentarer:

Pumita sa...

Jag har inte läst boken men såg filmen när den kom. Hade väl lite samma inställnig som du och tyckte att det har gjorts så många filmer så hur kan det finnas mer att berätta. Kan bli lite "mätt" på såna här historier ibland. Men jag måste säga att jag tyckte mycket om filmen. Den var välgjord och sevärd. Ett tag sedan iofs så jag minns inte så noga... men jag uppskattade den.

Nadia sa...

Jag håller med dig om att man kan bli mätt på sådana här historier. Det är viktigt att berätta och inte glömma men ibland känns det som om jag personligen läst om så mycket elände att jag helst föredrar något annat...
Jag gillade Ninas resa just eftersom den var så osentimental, blev faktiskt lite sugen på att se filmen också och ska se om jag kan få tag pa den.

Lisa Christensen sa...

Jag har läst en massa litteratur om andra världskriget eftersom jag alltid har känt mycket med dem som genomlevde det. Jag har också besökt Auchwitz och Treblinka och läst en massa böcker liknande Ninas Resa (som jag dock inte har läst). Jag tycker ofta att händelserna beskrivs mycket sakligt och osentimentalt och jag tror att de blir starkare av det. Man behöver bara berätta vad som skedde, utan utbroderingar.
Jag tycker att just denna typ av litteratur gör kriget verkligt på ett helt annat sätt än vanlig faktalitteratur.
I mina ögon finns det fortfarande saker att berätta och nya generationer att berätta för. Det tillhör inte bara det förgångna. Rasism är något som finns i världen och även nynazism.

Nadia sa...

Lisa; Jag håller helt med dig om att man kommer närmare kriget och dess fasor genom att läsa om olika individers öden. Annars blir det lätt bara torr fakta och siffror som inte berör på samma sätt. Jag håller egentligen med dig i allt du säger även om jag personligen inte varit så intresserad av att läsa om andra världskriget. Visst har jag läst en del böcker Irmre Kertz (eller hur det nu stavas) skildring av sin upplevelse i koncentrationslägret är ju också en fantastisk och viktig bok. Efter att ha läst Ninas resa blev jag dock sugen på att läsa mer om andra världskriget. Har just avslutat "hitlers svenska soldater", du har inte någon annan bra bok att rekommendera?

Lisa Christensen sa...

Ska fundera, har en massa böcker i Sverige, men minns inte författarna (många är inte kända).
Minns att jag läste en skönlitterär bok som hette "Molnfri bombnatt" när jag gick på gymnasiet tror jag det var. Vet dock ej vad jag skulle tycka om den idag, men då tyckte jag att den var väldigt bra.

Nadia sa...

Lisa; Fundera garna och kom tillbaka med fler tips om du har nagra, for jag ar intresserad!

Anonym sa...

I'm amazed, I must say. Rarely do I come across a blog that's both educative
and amusing, and without a doubt, you have hit the nail on the head.
The problem is something too few folks are speaking intelligently about.

I am very happy I came across this during my search for something relating to this.
My blog ; swollen ankles and feet remedies