6.3.09

Stämpelipassetresa

Jag befinner mig i Chile på turistvisum och har precis som alla andra turister rätt att stanna i landet i 90 dagar. Mitt turistvisum går snart ut och valet står mellan att betala 100 dollar för att förlänga min vistelse i landet eller ge mig av på en obligatorisk stämpelipassetresa. Med tanke på att avgiften för att förlänga vistelsen är så hög, känns en resa som ett betydligt mer lockande alternativ. Helst av allt skulle jag vilja åka till La Paz eller Rio de Janeiro men bara en flygbiljett dit går på 600 dollar och tyvärr finns det inte utrymme för en sådan resa i budgeten nu. Därför står valet nu mellan Montevideo eller Lima. Den förstnämnda har jag aldrig besökt men jag har fått berättat för mig att Uruguays huvudstad är riktigt charmig, som ett Buenos Aires i miniatyr. Lima har jag varit i tidigare och tyckte mycket om staden så dit skulle jag gärna åka tillbaks.

Yttepyttiga Montevideo eller...

...mångmiljonstaden Lima. Bilder från Wikipedia.

9 kommentarer:

Susanne sa...

Åh, tänk om jag fick välja som du! Här väljer jag mellan att åka till Lund eller Malmö. :)

Jag har inte besökt någon av städerna men hade nog valt Lima bara för att det för mig låter som minst "europeiskt". Fast å andra sidan har jag bekanta i Montevideo någonstans och det hade underlättat vistelsen.

¡Buen viaje! vad du nu än väljer.

Thérèse sa...

Skulle jag som inte varit i någon av städerna välja hade nog valet fallit på Lima. Känns lite mer spännande. Fast jag har hört mycket gott om Montevideo. I Madrid umgicks vi lite med en familj som kom därifrån så då blev jag ganska nyfiken på staden. Har du inte varit där tycker jag det låter som ett bra val för en stämplingsresa. Det är alltid kul att komma till nya platser.

Unknown sa...

Åh! Jag har inte varit i någon av städerna ( I peru har jag bara varit i Cusco och Machu Picchu och i Uruguay i Colonia) Jag skulle nog ha valt Montevideo ändå tror jag! La Paz är en grym stad, men jag föredrar Copacabana i Bolivia:) Spännande att läsa vart du åker sen!

Unknown sa...

Anna=Annaluna

Pumita sa...

Det var ju ett "angenämt" problem! ;) Jag skulle nog välja Montevideo. Inte för att jag har varit där men när jag var i BA fick jag höra mycket gott om stan. Många som gör helgutflykter dit.

Nadia sa...

Susanne: Fast Malmö eller är väl inte helt fel det heller. även om det inte ligger lika långt bort eller känns särskilt exotiskt :)
Jag tror också att Lima är "minst europeiskt", lite mer spännande och annorlunda med andra ord.

Therese: Mitt dilemma är lite att jag inte kan bestämma mig för om jag skall åka tillbaka till en stad jag redan sett och gillade mycket, eller om jag skall se något nytt. Jag tycker visserligen att det är kul att resa och besöka nya länder men är inte så där att jag absolut måste till nya ställen när jag reser. Jag åker mer än gärna tillbaks till platser jag varit på för att lära känna dessa lite bättre.

Anna: Har fortfarande inte bestämt mig men känner att jag gärna skulle åka till Lima samtidigt som jag är lite nyfiken på Montevideo. La Paz är verkligen en fantastiskt stad, och så annorlunda Santiago trots att de bägge städerna ligger hyfsat nära varandra.

Pumita; Ja, det är verkligen ett lyxproblem. Det enda som gör mig lite mindre nyfiken på Montevideo är att alla jag talat med som varit där verkar tycka att det är väldigt likt Buenos Aires, och där har jag ju redan varit.

Anonym sa...

Själv åker jag till San Jose i Costa Rica på torsdag för att få tre månader till i Honduras. Tyvärr har de ett passamarbete med Nicaragua, El Salvador och Guatemala så de länderna fungerar inte för att få nytt visa.

Nadia sa...

El Rubio; Har hort talas om den dar unionen. Jobbigt nar man ar tvungen att gora resor bara for att fa en ny stampel i passet. Men jag antar att det ar samma sak for icke eu-medborgare som uppehaller sig i Europa.

Pumita sa...

Men du har väl varit i Lima också. ;) Å andra sidan vet man att det är bra så... Jag vet som sagt inte så mycket om Montevideo men skulle ge det en chans.

I Europa kanske inte problemet finns på samma sätt. Där kommer många inte alls in.