12.3.09

Mate och te

Så har jag då äntligen hittat den tebutik jag så länge letat efter. I Mall Panoramico i Providencia ligger den relativt nyöppnade tebutiken ZOE! Här säljs fövisso löste i färdigpackade påsar men det finns ändå möjlighet att lukta på te, strosa runt i affären och välja bland en mängd olika sorter. ZOE! är faktiskt den bästa tebutik jag besökt i Chile.
Genomsnittschilenaren bälgar förmodligen i sig lika mycket te per år som Svensson då det gäller kaffe. Trots detta är utbudet skralt, te i lösvikt existerar knappt och de flesta nöjer sig med att dricka Lipton Yellow Label i påsar.

Mest spännande i tebutiken jag besökte var att de sålde olika sorter smaksatt mate. Ungefär som när man säljer grönt te med smak.
Mate hör till de allra nyttigaste alternativen bland varma drycker. Bland annat reducerar det kolesterol och inehåller en massa antioxidanter. Mate har alltid varit en aning för bittert och gräslikt i smaken för min del, men nu när jag har hittat både rökt och smaksatt mate har jag blivit sugen på att testa det igen. En del drycker kräver ju fler än någon enstaka provsmakning för att man skall lära sig uppskatta dem och så kanske det även är med mate.

15 kommentarer:

It´s all about me sa...

hm, mate innehåller ju supermycket koffein - jag blir helt hyper av det!

Jag gillar terere bättre, sånt de dricker i Paraguay, och det finns massa olika sorter för olika ändamål. Har de sånt på ZOE! tro?

Fast smaksatt mate vore kanske något! Jag har både en argentinsk bombilla och ett oöppnat halvkilo mate i skafferiet :D

Här i Sverige dricker jag helst manzanilla, mums!

It´s all about me sa...

...och så har jag förståss en mate gjord av calabaza:) Fast den möglade typ direkt. Hmf.

k sa...

Det är lustigt hur det skiljer sig för här dricks det mate tills det sprutar ur öronen. Mate eller "te puro". Varför göra det krångligare än så, liksom? :) (Nu väljer jag att aktivt ignorera det faktum att det dricks ohemula mängder av aniste också, för det smakar verkligen inget vidare)
Dock är peruansk mate mer som örtte och har ingenting med den argentinska bittra (coh sockerkrävande) varianten att göra, bara allsköns naturliga inslag vilket är meget uppskattat. Har du testat muña? Det är nog favoriten. Helst färskt.

Nadia sa...

Anna: Va, möglade kalabassen?! Själv har jag bara en matemugg och vill ju helst inte se den mögla trots att jag inte använder den så ofta...

Tereré, har jag fått berättat för mig, är mate som man serverar kall och möjligtvis smaksätter med tex citron. Alltså vanlig mate, bara att man tillreder det på ett annat sätt?

Lisa: Peruansk mate har jag aldrig smakat men det låter onekligen som något som jag skulle kunna gillat. Det måste jag absolut testa. Går det att köpa i vanliga snabbköp?

k sa...

Nu inser jag att jag kanske uttryckt mig förvirrat, men de kallar helt enkelt alla icke svarta teer för mate. Det finns rätt många sorter och går att hitta på de vanliga téhyllorna i snabbköpen. Hierba Luisa är en annan favorit. Och alltid mint, även om muñan är snäppet vassare. Och nyttigt! :)

Anonym sa...

hej!
jag ska jobba i santiago i sommar och undrar om du har några tips om hur man fixar boende?
nås på mail chahj957@student.liu.se
mvh charlotte

Nadia sa...

Hej Charlotte!
Hmm...har inget bra svar att ge på rak arm. Det lättaste är antagligen att försöka hyra ett rum i en lägenhet. Skall du stanna länge är det förmodligen lättare att hitta lägenhet eftersom privatpersoner som hyr ut lägenheter ofta vill teckna kontrakt för åtminstone ett år.
Skall fundera lite och återkommer.

Nadia sa...

Lisa: Hur som helst låter det väldigt gott, mate eller ej.
Jag är alltid på jakt efter nya spännande tesorter eller örtdrycker.

Pumita sa...

Jag är ju ingen thedrickare öht så jag blev rätt förvånad över att jag tyckte om mate. Den var inte så bitter och inte för söt heller. Men det lär inte bli någon vana. Jag håller mig till kaffe + ett par muggar the per år.

Nadia sa...

Jag hör ju till dem som både dricker kaffe och te. Det brukar bli en kopp kaffe och två-tre tekoppar om dan. är dock ganska kräsen både vad det gäller kaffe och te. Dricker bara kaffe kokat i perkulator och undviker snabbköpets färdigpackade påsar med te.

Thérèse sa...

Jag dricker också gärna både te och kaffe men mate har inte riktigt fallit mig i smaken när jag har provat. Jag kanske skulle ge det en chans till. Kanske är det lättare att börja med smaksatt mate i någon smak man giller. Fast jag vet inte hur det svenska utbudet av smaksatt mate är.

Nadia sa...

Therese:
Precis så tänkte jag med. Att det nog är lättare att börja med smaksatt mate om man inte är så där överförtjust i det. Speciellt nyfiken blev jag på den rökta maten. Brukar köpa rökt te hemma och tycker det är väldigt gott.
Smaksatt mate kan nog vara svårt att få tag på i Sverige. Jag har bara sett den gamla vanliga argentinska varianten.

Anonym sa...

Det finns åtminstone ett supergott smaksatt mate i Sverige. Det är ett finskt (tror jag) företag som heter Forsman Tea. www.forsman-tea.com
Säljs i en del snabbköp har jag sett :)

Nadia sa...

Tack för tipset, Veronica! det kommer jag definitivt kolla efter när jag kommer hem.

Anonym sa...

Hur dricker man egentligen mate alt. röker det, jag har aldrig fattat hur det fungerar.

Min kusin när han bodde hos mig i Stockholm, han hade alltid en burk mate hemma.

Jag tror inte ens jag druckit det, och någon frågade till och med hur man tillagade det.

Jag skäms lite över mina Chilenska ursprung när jag säger sånt här.

Maila gärna ett svar till jorge@tya.li