3.3.09

Konst under bar himmel


Jag upphör aldrig att förvånas och står stum av beundran inför de otaliga gatans konstnärer som låter sina färgstarka, fantasifulla och fantastiska målningar pryda Chiles gator, väggar och murar. Det handlar sällan om löst klotter här och där utan om hela fasader som förvandlas till gigantiska konsthallar under bar himmel.
I Valparaíso finns gott om målningar av det här slaget. I Santiago hittar man tyvärr inte lika många exempel men de finns och jag blir alltid lika glad när jag ser dem.

2 kommentarer:

Pumita sa...

Tags ger jag inte mycket för men sånt här "klotter" är superfint! Såg också att det var mycket mer i Valpo... det roliga var när vi gick där på stan att jag såg en som jag kände igen från din blogg. Du minns säkert den där långhåriga tjejen i kort kjol som går uppför en trappa. :D Tog ett kort på den men den blev inte alls lika fin som din bild, mycket blekare av någon anledning.

Nadia sa...

Nä, att bara skriva sin tag känns lite meningslöst. Men jag önskar verkligen att man i Sverige gav plats till sådant här, för det livar verkligen upp!

Vet precis vilken långhårig tjej du menar. Den är nog en av Valparaisos mer kända målningar och finns med på flera vykort. Något jag har funderat över är att dessa målningar även respekteras, de får finnas kvar och kladdas inte över av någon annan grafittikonstnär vilket ju också brukar vara vanligt annars.