1.8.07

Congreso

Jag väntar otåligt på ett utlovat paket från Chile innehållande en Congreso cd. Congreso är en chilensk grupp som bildades på 70-talet samtidigt som en mängd andra folk- och protestmusiker dök upp på den chilenska och latinamerikanska musikscenen.
Ärligt talat har jag rätt svårt för just chilensk 70-tals musik i denna stil. Victor Jara, Violeta Parra och en del andra under den här epoken kända artister får jag nästan utslag av att lyssna på. Congreso är undantaget, mycket för att de har bestått genom årtiondena och forftfarande är aktiva, de komponerar inte enbart protestmusik och uppträder fortfarande tillsammans. Jag är svag för Congresos melodiösa musik och försökte hitta något på You tube av gruppen. Det gick sådär. Jag hittade en av mina absoluta favoritlåtar, vuelta y vuelta. Men i det här fallet spelas och sjungs den inte utav Congreso utan av en glad amatör som gör en cover snarlik orginalet. Den är fantastiskt bra! Se den här.
Tolkningen är så vacker att jag tyvärr har drabbats av en en släng plågsam och akut chilenostalgi. Tror jag skall ta och begrava mig i kudden och lipa ett tag.

(Vill man lyssna på orginalen finns en annan av mina favoritlåtar här. Men Congreso är bäst på skiva och inte i kassa tv-inspelningar från 70-talet).

4 kommentarer:

Pumita sa...

Víctor Jara är bland det bästa jag vet från den tiden. Texterna är helt underbara, som t.ex. i Casitas del barrio alto!

Nadia sa...

Vet att det är många som uppskattar Victor Jara och visst tycker jag om en eller två låtar men resten...nja. Men smaken är ju bekant som baken :)
Boken om Jara som skrevs av hans änka och kom ut i pocket på svenska för ett par år sedan har jag faktiskt läst och tyckte riktigt bra om den. Läs!

Pumita sa...

Jag läste också boken för några år sedan... eller minst fyra år sedan är det för jag har redan hunnit "pay it forward". Den var bra!

Nadia sa...

Mmm...jag minns också att det var rätt länge sedan, men bra var den!