23.8.07

Dricks

Dricks är brukligt att ge i Chile. Ibland kan det kännas skönt att tömma fickan på mynt men lika ofta kan man faktiskt bli lite irriterad på alla som förväntar sig att få dricks efter att ha gjort i princip ingenting. Speciellt mycket ogillar jag restauranger (främst i turisttäta områden i Santiago) som bakar in de 10% obligatoriska dricksen i notan. Då gäller det att vara uppmärksam när man betalar så att man inte ger extra mycket dricks för en service som kanske dessutom har varit undermålig.
Även när man går och handlar i snabbköpet är det bra att ha lite småpengar på sig. Då man betalat i kassan får man sina varor nedpackade i påsar av skolungdomar till vilka man brukar ge ett 100 pesos mynt (ca 1,50kr).
Den här typen av enklare arbeten som utförs av folk som alltid förväntar sig lite dricks för besväret finns det för övrigt gott om i Chile, till denna kategorin av arbeten hör förstås påspackarna i snabbköpet liksom de män som brukar stå på större parkeringsplatser för att peka ut lediga platser. Egentligen skulle samtliga dessa yrken kunna sorteras in under vad en svensk vän till mig kallade för "jobb som inte existerar i Sverige eftersom man kan utföra dem själv".

6 kommentarer:

Lisa Christensen sa...

Jag är alltid så förvirrad över det där med dricks i olika länder. Det är olika regler överallt och när jag kommer till Sverige har jag glömt bort hur det är där. Dricken tycks ha förlorat sin betydelse, den har blivit ett obligatoriskt måste oavsett servicen.

Thérèse sa...

Håller med Lisa det är förvirrade med dricks i olika länder. I vissa länder förekommer i princip inte dricks medans man i andra länder alltid förväntas ge dricks.Håller också med om att den ibland känns obligatorisk även om service och mat är ganska dålig
Jag är ganska dålig på det utan brukar mest tömma plånboken på mynt , känns ju lite snålt ibland. Träffade för några år sen en tjej som alltid gav sin frisör dricks och blev lite undrande om det var vanligt i Sverige eller inte för jag har aldrig tänkt tanken fast visst är man väldigt nöjd med klippningen så varför inte.

Nadia sa...

Lisa; Ja visst känns det lite så? Att dricksen mer är ett obligatoriskt måste än ett sätt för gästen att visa uppskattning för god service eller mat.
Och lite jobbigt är det att hålla reda på hur man gör på olika ställen.

Therese: Det där känner jag igen, att tömma plånboken på mynt :)
Fast ibland vill man ju ge rejält med dricks men då skall man ju också vara nöjd med den behandling eller service man fått.

Pumita sa...

Det är svårt det där. I Sverige är det mycket enklare eftersom man kan lämna dricks när man är nöjd (och det gör jag, men inte om varken maten eller servicen har varit utöver det vanliga).

Ibland har jag lämnat dåligt med dricks om jag har fått usel service i nåt land där man ska ge... bara för att demonstrera att det inte var ok. Jag har ingen lust att betala bara för att man ska om jag har blivit nonchigt bemött eller nåt liknande.

Nadia sa...

Jag resonerar nog ungefär på samma sätt som du gör, dvs lämnar dricks härhemma när det känns rätt och lämnar mindre dricks i utlandet om jag känner mig missnöjd.

Kent Filppu sa...

Även i Honduras så är det många ställen som börjat baka in dricksen i notan, så det gäller att kolla när man betalar. Särskilt irriterande tycker jag det är när man betalar med kort och de drar kortet på belopp inklusive dricksen.