7.8.07

Sommarböcker

När solen (äntligen!) lyser från en klarblå himmel prioriteras stillasittande framför datorn bort till förmån för utomhusaktiviteter. Idag har jag emellertid inte gjort så mycket mer än att läsa en god bok i skuggan av ett träd, underbart det med. Läsning har det förövrigt blivit mycket av i sommar och jag har haft turen att råka komma över ett par riktigt bra böcker. Nedan tänkte jag lista några av de senaste månadernas favoriter.


Tusen och en natt finns utgiven i en mängd olika versioner på olika språk. Pocketutgåvan i två delar från Albert Bonniers förlag är översatt från franska och lär vara den version som är mest likt det arabiska originalet. Jag har alltid gillat sagor och tusen och en natt där berättelserna vävs in i varandra uppfyller alla krav man som läsare kan tänkas ha på en saga. Spännande, roligt och underhållande!

Böcker läser jag på både engelska, svenska och spanska. Ibland översatta och ibland på orginalspråket. Då och då blir jag sugen på att läsa böcker på svenska skrivna av svenska författare. Den bok som i sommar fick se till att fylla denna kvot var Den vidunderliga kärleken av Carl-Johan Vallgren, en fantastisk och kuslig roman berättad som en skröna eller saga med ett osedvanligt vackert språk. Boken vann Augustpriset år 2002 och borde således vara välkänd, mig hade den dock gått totalt förbi. Fram tills nu, och glad att jag fick den i mina händer är jag eftersom den är en riktig sträckläsare som är svår att lägga ifrån sig.

En annan favorit är Colombines kyss av den brasilianska författarinnan Adriana Lisboa. Boken är kort, lättläst men håller ändå en hög språklig nivå. Dessutom gillar jag historien. En brasiliansk författarinna ger sig en natt ut för att simma vid en strand i Rio. Hon återvänder inte och tros ha drunknat trots att kroppen inte hittas. Författarinnans pojkvän bestämmer sig för att skriva klart den roman som hans flickvän påbörjat och tar läsaren med på en oväntad resa.


På spanska har jag läst Delirio av colombianska författarinnan Laura Restrepo. Boken stod länge i bokhyllan och dammade men har alltså nu äntligen blivit läst.
Romanen Delirio vann den spanskspråkiga världens Alfaguara pris år 2004 och har gjort sig väl förtjänt av utmärkelsen. Ibland nattsvart och djupt satirisk skildrar romanen en colombiansk verklighet av narkotikavåld vid sidan av kärlek och ett olöst mysterium. Mycket läsvärd.

2 kommentarer:

Susanne sa...

Den vidunderliga kärlekens historia tyckte jag mycket om och sträckläste den också. Har du inte redan läst hans Dokument rörande spelaren Rubashov, så rekommenderar jag den.

Orden kyss och Brasilien får mig att tänka på Spindelkvinnans kyss av Puig, men det är det ju inte. Både Colombines kyss och Delirio låter intressanta och de hamnar i min "att läsa"-lista.

Nadia sa...

Nej, boken du nämner har jag inte läst. Men skall kolla in vad det är för något. Blir nog en tur till biblioteket den här veckan.
Och som sagt, samtliga böcker jag nämnt är mycket läsvärda! :)