2.8.07

En skrattretande start på dagen

Hittade en rolig artikel i spanska El País skriven av en läsare som nyligen besökt Machu Picchu och förfasade sig över det höga pris man får betala för att nå fram till ruinerna. Det skall betalas för tåg, buss och inträde till själva ruinerna.
Även jag förvånades över att alla turistaktiviteter i Peru är oproportionerligt dyra i jämförelse med kostnaderna för allt annat i Peru. Inträdet till guldmuseet i Lima kostar om jag inte minns fel 70 kr, vilken peruan har råd att betala det? Ytterst få. Dyrast av alla sevärdheter är förstås Machu Picchu, den främsta anledningen till att många turister överhuvudtaget besöker Peru.
Och visst, det är dyrt. Väldigt dyrt. Men är det egentligen så konstigt att man försöker pressa så mycket pengar som möjligt ur turister som inte hade befunnit sig i landet alls om det inte vore för att det hade hyfsat med pengar? Jag tycker inte det.
Artikelförfattaren beklagar sig vidare över att tåget till Machu Picchu är långsamt och standarden inte vad man kunde vänta sig i förhållande till priset. Men hallå?! Vad väntar han sig?? Sammetsbeklädda säten och gratis drinkar och snacks under färdens gång för att slå hål på ledan och tristessen? Om man åker till Peru och beklagar sig över att standarden inte är densamma som hemma tycker jag att man skulle stannat hemma istället. Själv fann jag förövrigt inget att anmärka på vad det gällde tågen, sätena är hyfsat bekväma, det är rent. Visserligen håller jag med om att tåget sniglade sig fram längs rälsen, detta kändes emellertid inte som något jätteproblem eftersom färden inte varade längre än en och en halv timme.
Artikelförfattaren beklagar sig över att priserna är "skrämmande höga för att vara Peru" men tycks helt ha missat att de höga priserna enbart gäller turister, peruaner betalar ett lägre pris.
Gnället fortsätter i artikeln när skribenten ondgör sig över att det varken finns några papperskorgar eller toaletter inne på själva ruinområdet. Ursäkta? Menar han att papperskorgar skall slås ned i marken på världskulturarvsområdet enbart för att han tycker det är jobbigt att ta vara på sitt eget skräp och stoppa det i fickan tills han kommer ut igen? Ärligt talat kan jag inte riktigt förstå det här behovet av papperskorgar, vad är det han vill slänga i dem? Förtäring av mat och liknande är nämligen förbjudet inne på området.
Men det bästa är trots allt slutet på artikeln där dess författare menar att han kände sig besviken över att de var så många andra turister på platsen och att detta gjorde upplevelsen mindre angenäm. Ha,ha,ha! Detta måste vara humor av högsta klass. Vad hade du väntat dig? Att du skulle vara den enda turisten i hela Peru som besökte Machu Picchu?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag älskade tåget från Ollantaytambo till Aguas Calientes, hade det gått fortare hade man ju missat all den underbara natur man lätt kan studera nu när tåget åker så långsamt. Som ett litet leksakståg :o)
Jag var där när det regnade som värst, och ja, alla turister i sina regnponchos förstörde alla mina bilder, för att inte tala om alla japaner med paraplyer ;o) Men man kan ju inte förbjuda turisterna direkt...Och jag tycker det är skitbra att man tar ut höga entréavgifter till MP, för hur ska man annars ha råd med att bevara detta kulturminne?
/Christine

Nadia sa...

Haller helt med dig Christine! Jag kande pa samma satt som dig.