8.8.07

Hierarkiska Chile

Ett av de många ting jag reflekterade över under min tid i Chile och även efter min hemkomst är hur viktig och självklar klassmedvetenheten är hos en del chilenare.
För det mesta består ens umgänge av människor ur den socialgrupp vilken man själv tillhör. Kanske inget konstigt med det egentligen, även i Sverige bor och/eller arbetar man för det mesta med en viss typ av människor. Men i Chile tycks denna tendens i högre grad vara ett medvetet val. Kort sagt, om man är ingenjör har man inget intresse av att umgås med en brevbärare eller servitör och stöter förmodligen inte heller oväntat i hop med dessa en lördagskväll på ett uteställe eftersom det helt enkelt inte finns särskilt många spontana mötesplatser för folk ur olika socialgrupper.
Det är viktigt i vilken skola man har gått, vilken utbildning man har och vid vilket universitet man har studerat, kanske för att dessa ting säger en del om en människas status i det hierarkiska chilenska samhället.
I praktiken tycker jag att detta tankesätt och den betydelse som läggs vid utbildning och status kan ta sig märkliga uttryck. Som då en bekant till mig efter flera månaders dejtande med en tjej han var mycket förälskad i ännu inte presenterat sin flickvän för föräldrarna och bad sina vänner om råd om hur han skulle göra. Kanske borde han avsluta relationen, trots att han var förälskad. Flickvännen var ju, ve och fasa, endast en simpel sekreterare medan han själv var banktjänsteman.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hola Nadia,

Gillar skarpt ditt bloggande. Kom faktiskt över den av en ren händelse när jag sökte på "aji i Göteborg".. :-)

Spenderat en bra stund på att läsa dina inlägg och måste säga att det är både intressant och kul att läsa dem.
Sannolikt för att jag själv är född i Chile och har spenderat större delen av mitt liv i Sverige och kan mycket väl relatera till det du skriver.. Det är häftigt att
höra dina åsikter och intryck om vårt avlägsna land och folk.

Jag håller med om att vårt Chilenska folk och dess samhälle är väldigt hierarkisk lite i gräns landet mellan rasism och hierarkis. Samtidigt som att detta fenomen är inte unik utan finns även i vårt kära Svenska samhället med dock är detta lite dolt då det är mest påtagligt och synligt när man stegar uppåt i klassen och societet. Där ska du vet att det är täta vattenskott som gäller du är mera synad än någonsin och den Svenska välkända men ack så diplomatiska "I hate you" tricket kan till och med tappa sitt ansikte och och övergå till att vara slätt och enkelt rå...

Tråkigt ja..det kan jag hålla med om.. Med faktum är att du finner det i varje samhälle.. I Chile är den en kulturell fenomen I Sverige en självbevarelse drift för den höga societet.

/Juan-Pablo

Nadia sa...

Hejsan,
Välkommen! Tack för dina långa och utförliga kommentarer och vad kul att höra att du gillar bloggen, nu blev jag glad :)
Mina inlägg och åsikter om Chile är ju för det mesta väldigt subjektiva, ibland är det positivt och ibland är jag mindre gillande i min inställning. Hursomhelst är Chile helt klart ett intressant och spännande land ur många olika aspekter, och jag vet att jag någon dag kommer att besöka landet igen.
Kul att höra att du som är chilenare uppvuxen i Sverige kan relatera till det jag skriver, jag är ju inte själv av chilenskt ursprung och ser därför på Chile med mina svenska ögon.

Jag tror absolut inte att hierarkin och rasismen i Chile på något sätt är unik (tyvärr) den förekommer i många olika skepnader även på andra håll i världen. Men just när det gäller Chile upplevde jag det som att folk var väldigt statusfixerade, mer än i Sverige där vi också bryr oss om sådana saker men samtidigt lägger vikt vid att "förverkliga oss själva", att varje person skall göra det han/hon själv vill och bedömas för den man ÄR etc.
Jag tänkte faktiskt att hierarki säkerligen är lika strikt inom de högre samhällsklasserna i Sverige, mina erfarenheter och kunskaper om denna värld är dock obefintliga så därför kunde jag inte dra några paralleler :)
Å andra sidan har ju Sveriges egen kronprinsessa ihop det med en helt vanlig kille. Känns inte som något som är så vanligt förekommande i de högre samhällsklasserna i Chile.

Anonym sa...

Hej Nadia,

Tack för välkomnandet.
Faktiskt första gången jag är på en blogg överhuvudtaget..(mitt andra kommentar)

Kul att höra att även fast du inte är ursprungligen från Chile så har du ett sådan intresse antar att någon form av band har tidigare skapat.

Status fixerad är man i Chile instämmer. Undrar dock om det inte är helt enkelt en Latinamerikanskt eller även Amerikansk drag.. Tycker att vi är även väldigt noga med vad folk kan säga och tycka om dig som individ. Det är viktigt att passa in i samhället och vara accepterad och gärna lite extra.

Slutligen för att lägga ett sista vinkel/parallell i det hela så skulle man ju kunna tänka sig att vi har här lite andra möjligheter att steppa ur vår vardag i Sverige och skapa oss lite objektivitet till den. Detta gör oss friare att uttrycka oss samt medvetna om våra värde och möjligheter och även de andras.

Man behöver inte frotteras alltid med den högre samhälls klasserna för att känns status vibbar .. Det går nog ganska bra och kan mycket väl förekomma även inom karriärer stegen.

Prinsessans kille har och är ett objekt på på tapeten som ganska frisk talas om. Den har i sig skapat många stora rubriker i media och är ett mål för skvaller tidningarna..

Man kan ju undrar hur nöjd kungen är med det.. ;-)

Men visst har vi i Sverige ett friare samhälle med ett lättare syn på individualitet på både gott och ont..

Take Care
/Juan Pablo

Nadia sa...

Ja, du har nog rätt i att statusfixering är ett rätt latinamerikanskt drag över lag. Överhuvudtaget upplever jag att det finns tydliga ramar för hur man bör vara, klä och bete sig.

Att vi i Sverige ofta har möjlighet att resa, uppleva och pröva på andra delar av livet än medel chilenaren kan säkert också spela in. Säkert nyttigt att som många svenskar gör arbeta inom flera olika yrken, byta arbetsplats, resa, bryta upp och börja om på nytt. Som du säger ger det en perspektiv på saker och ting.
Framförallt svenska ungdomar har definitivt fler valmöjligheter än sina chilenska jämnåriga.

Och välkommen tillbaka till bloggen!; ) Nu när du har tagit första steget & börjat läsa en blogg kanske det blir fler ggr?

Lisa Christensen sa...

Synd att det ska vara så statusfixerat. Märkte också av det lite när en chilensk bekant till mig träffade min pojkvän för första gången. Efteråt hade han förvånat sagt att oj, så ung och sympatisk min pojkvän var TROTS att han var tandläkare. Min chilenske vän hade förväntat sig någon snobbig typ.

Nadia sa...

Mmm..så är det nog tyvärr ofta, har man ett visst yrke förväntas man vara på ett visst sätt och folk associerar en mängd ting till ens person.