28.8.07

Empanadas de pino

Eftersom recept på chilenska piroger eller empanadas som de kallas i Chile efterfrågades i mitt förra inlägg bjuder jag på receptet här.
Empanadas är bra mat att ha med sig och är dessutom oerhört gott. De empanadas jag bjudits på av chilenare i Sverige och mina egna hemlagade är faktiskt i mitt tycke godare än dom jag smakade i Chile.

Empanadas de pino, 14-15 stycken

500g blandfärs
2-3 gula lökar
5 kokta ägg
3 msk oregano
2-3 vitlöksklyftor
1 tsk chilipeppar eller chilifrukt
1 tsk paprikapulver
1 liten burk svarta oliver
ett par matskedar russin samt salt och peppar efter tycke och smak

Stek köttfärsen i olja, lägg i den hackade vitlöken och löken då köttfärsen fått färg. Bryn löken, tillsätt chilipepparn samt övriga kryddor. När köttfärsröran är klar är det dags att sätta igång med degen.

Till degen behövs följande ingredienser;

10 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 1/2 tsk salt
200 gram margarin
1 1/2 tekopp kokande vatten

Blanda alla torra ingredienser i en bunke, lägg smöret i mitten av mjölblandningen, häll över det heta vattnet och rör snabbt ihop till en deg. När degen väl är klar är det bara att kavla ut den. För att få en fin rund form till pirogerna brukar jag använda en större asiett för att skära ut en lagom stor degbit att lägga fyllningen i. Lägg 1-2 msk köttfärsblanding på den ena sidan av den utskurna degbiten, lägg också till 1/4 dels ägghalva samt 1 eller två oliver. "Stäng" pirogen och platta till kanterna med en gaffel. Pensla gärna med 1 uppvispat ägg eller olivolja. Grädda i 200 grader i ca 20 minuter eller tills pirogerna börjar få färg.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!! Tack för ett superba recept på underbara empanadas o en intressant sida att titta in o lära sig om sin mans land=)
Kärlek Emelie

Nadia sa...

Ingen orsak, bara kul att höra att det uppskattas!

Niccotaman sa...

Hej! Tack för ett jättebra recept! Nu undrara jag om du möjligt vis har recept på completos-bröd:P och om du har recept på vad som är på.
Vore väldigt uppskattat!

MVH NICCODAMAN

Anonym sa...

tack och lov att du srev ner detta. nu slipper jag leta efter min mammas kock bok :P tack så mycket mvh PO-tito

Anonym sa...

Hej!
jag tittade nyss på ett rese/matprogram och fick syn på empanada´s och blev fruktansvärt sugen på att försöka göra egna så jag googlade och hittade detta receptet och det var helt perfekt och verkade någorlunda enkelt.
så tackar så mycket :)
mvh emma

Nadia sa...

Kul att hora att ngn har anvanding av receptet!
Degen ar inte den basta men om man vill kan man ju anvanda sig av ett separat degrecept

- S sa...

jättebra recept till empanadas, hade tappat bort min gamla jag hade från en kalender från santiago.

Erik sa...

Hej Nadia,
Vill bara tacka, ditt recept räddade mig i empanadas djungeln :) Supergott, jag hade i lite spiskummin också

Anonym sa...

Bra recept, mitt största problem är alltid att hitta ett recept på deg som jag gillar. Ska testa detta! Ett tips: ha i malen spiskummin i köttfärsen, ger mer smak.

Luchador1980 sa...

Bra recept! Men min pino brukar alltid dra över natten.