8.12.08

100 pesos är en euro

Ett chilenskt hundrapesosmynt

I Spanien har man tydligen stora problem med olika typer av betalautomater som svämmar över av chilenska pesomynt. Myntet passar nämligen ypperligt i betalautomater i vilka man kan betala med det till utseende mycket lika en euromyntet. Kruxet är bara att ett 100 pesomynt är värt ungefär en tiondel av eruromyntet.
Tydligen är att möjliggöra detaljgranskning av mynt i betalautomater inte heller ett alternativ eftersom euromynten ser olika ut beroende på vilket land de kommer ifrån.

Ett spanskt euromynt

2 kommentarer:

Pumita sa...

Jaa, tack för tipset! Nu vet jag vad jag ska göra med de jag har kvar. ;)

Skämt åsido, jag har hört att de har problem med ryska mynt i Finland men nu minns jag inte vilka valörer det handlar om.

Nadia sa...

Ha,ha...precis vad jag ocksa tankte nar jag horde talas om det. "nu vet jag vad man skall ha alla gamla mynt till"
Det verkar vara ett hyfsat vanligt problem, vet att det aven finns dominikanska mynt (som ar varda annu mindre an 100 pesos) som funkar i apparater som tar en euromynt.