20.12.08

Pomaire

Restaurang i Pomaire som serverar typisk chilensk mat.

Cirka 50 kilometer väster om Santiago ligger den lilla byn Pomaire. Pomaire är välkänt för sin keramikkonst, en tradition som existerade redan innan spanjorerna nådde det som i dag kallas Chile.
Längs byns huvudgata ligger butik efter butik med vackra keramikföremål, huvudsakligen grytor, lerformar och skålar men även de typiska chanchos de greda, grisar i alla möjliga storlekar som ofta används till sparbössor.
Jag tror aldrig jag har befunnit mig i ett chilenskt hem som inte har en skål eller ett fat från Pomarie i köksskåpen. Och konstigt vore det väl annars, för dessa keramikföremål är utöver att vara utsökt vackra även sorgligt billiga. Och jag skulle gissa att en betydande del av Pomaires befolkning försörjer sig på tillverkningen av dessa föremål.
För den som är nyfiken på hur man lever i en traditionell chilensk by så är Pomarire ett perfekt studieexempel. Längs stans huvudgata trängs bland butiker som säljer keramikföremål även ett antal restauranger som på sin meny säger sig servera "typisk chilensk mat", pastel de choclo, humitas och förstås empanadas som är en annan av Pomaires specialiteter. Här sägs nämligen Chiles största empanadas serveras, maffiga klumpar som väger mins ett halvt kilo.






Huvudgatan i Pomaire. Butik efter butik som säljer keramikföremål.













4 kommentarer:

Unknown sa...

mysigt!
Och jäklar vad mätt man skulle bli på 500gram EMPANADA, hoho! Skulle sitta fint med en empanada nu förövrigt, blev inte riktigt mätt på lunchen;)

It´s all about me sa...

Det är jag Annaluna som är Anna. Har märkt att jag på flera ställen lämnat kommentar som Anna med ofrivilligt icke-tillgänglig profil. Inte bra!!

Anna sa...

Håller med, aldrig varit i ett chilensk hem där man inte haft något av de föremål som visades på bilderna. Hälsningar en annan Anna

Nadia sa...

Annaluna; Ja, man blir nog matt for resten av veckan! ;)

Anna: Om jag bodde i Chile skulle jag ocksa fylla mitt hem med fat och tallrikar fran Pomaire. Tyvarr ar det ju lite svar att frakta hem sadant.