1.12.08

Los de atrás vienen conmigo


Årets bästa och mest efterlängtade album har det kallats i ett flertal recensioner Calle 13:s senaste skiva Los de atrás vienen conmigo.
Bästa vet jag inte, men att den är sjukt bra kan nu även jag skriva under på (efter att för första gången på en tio år inhandlat något så exotiskt som en cdskiva. Nuförtiden finner man ju musik på andra vägar....).
Calle 13 tillhör de stora på den fortfarande omåttligt populära reggaetónscenen. En relativt ny latinamerikansk musikstil med starka influenser av hip hop. Ofta blir reggaetón (inte utan skäl) beskyllt för att bara vara enformig dunkadunka, sexistiskt och fördummande. Och det är klart med sådana här och sådana här texer och videos är det kanske inte så märkligt.
Men Calle 13 har alltid utmärkt sig i reggaetónvärlden genom sina många gånger roliga och intelligenta texter. Los de atrás vienen conmigo visar återigen att de inte är vilken reggaetóngrupp som helst. Frågan är om skivan överhuvudtaget kan sorteras in under genren reggaetón, den är ett hopkok av dansanta rytmer från hela Latinamerika, från Mexiko i norr till Argentina i söder. Här trängs salsalåtar i en duo med Panamas salsakung Ruben Blades, svårklasificerade men likväl dansanta lite Manu Chao influerade spår som i No hay nadie como tú i samarbete med den mexikanska gruppen Café Tacvba, balkanrytmer och så förstås traditionella reggaetónlåtar som i den alldeles lysande Gringo Latin Funk. Texterna är ofta kvicka, roliga, lustiga och fyllda av samhällskritik som i sistnämda spåret ovan, Gringo Latin Funk;

"Ahí va caminando por Latinoamérica, imitando el caminar de una gringa genérica... No come dulce de leche por el colesteról, dice palabras en inglés mezcladas con español (...)no tiene sangre indígena ni africana porque dice que su familia es de herencia alemanana"

Calle 13 har lyckats med något så ovanligt som att göra en skiva med härlig dansmusik med tillhörande underfundiga och smarta texter.
Los de atrás vienen conmigo får 4 av 5 repeatknappar i betyg.

6 kommentarer:

Pumita sa...

Låter helt underbart på din beskrivning! Den måste jag skaffa mig.

CD-skiva exotisk?! Haha, visst är den! Hemma iaf men då kan jag be att få tala om att jag fick med mig ett 10-tal cd-skivor från resan. Ser det lite som u-hjälp. ;)

grancanariamamman sa...

Jättekul inlägg!!! ska genast lyssna in mig på dem!

It´s all about me sa...

Jag köpte deras debutalbum 2006 på plats (Puerto Rico) de är verkligen from the hood, kompisars kompisar, och jag blev glad när de fick Latin Grammy Award 2006 på MTV. De blev skitstora i hemlandet direkt år 2006 och spelades hela tiden på radio. Alltså är de inte så supernya, men ändå. Jag diggar dem, och det är skitkul att de blivit stora! Senaste skivan har jag missat, måste lyssna in mig!

Nadia sa...

Ja, skivan var bra. Definitivt värd att köpa.

Jag tycker nog att det känns lite exotiskt och främmande med cdskivor nuförtiden. Om jag någonsin köper cds så är de för det mesta piratkopierade, det kanske dina också var? ;)

Grancanariamamman; Roligt att du gillade det!

Annaluna; Ja, Calle 13 är ju grymma. Skrev ett inlägg om dem för två år sedan men tycker att de har utvecklats rätt mkt sedan dess. Roligare texter och mindre reggaeton. Den nya skivan kom ut nu för bara någon vecka sedan tror jag.

Pumita sa...

Faktiskt inte! Jag blev själv förvånad över det när jag kom hem. De var lagliga allihopa. Det har aldrig hänt förr. ;D

Nadia sa...

Ha,ha! Ovanligt!