9.12.08

Subkulturer i Santiago - Del 1, Los pokemons

En pokemon med obligatorisk pokemonfrisyr

Jag är djupt fascinerad av olika typer av subkulturer, i Santiago har jag sett flera intressanta exempel på olika ungdomsgrupperingar som genom sina idéer eller sätt att klä sig särskiljer sig från den grå massan. Ofta sneglar dessa grupper över Atlanten och finner inspiration i den japanska mangavärlden eller hos engelska punkare. Trots att Chile på många sätt är isolerat och avskärmat från övriga världen finner kulturyttringarna sin väg in i landet och omfamnas och vårdas ömt av chilenska ungdomar.

Efter en tur på gatan i Santiago har förmodligen de flesta mött eller sett åtminstone en pokemon, en benämning på en av de senast uppdykande storstadsgrupperingarna. Los pokemons känns igen på sin extravaganta hår- och klädstil. För en oinvigd är det lätt att blanda ihop dem med punkare eller emos. Håret färgas helt eller delvis blått, rosa eller knallgult och kammas eller tuperas i uppsendeväckande formationer. Piercingar är ett annat utmärkande drag hos pokemons, gärna flera stycken på väl synliga delar av kroppen som t.ex. i ansiktet. Tjejerna bär minikjolar och t-shirts med tryck föreställande japanska mangafigurer. Killarna är lite svårare att kategorisera efter klädstil. Outfiten kan vara helsvart med trasiga jeans såväl som färgglad och matchas gärna med skor av märket Converse.
Den ultimata och lyckade pokemonen ser ut som en japansk mangafigur (därav namnet). Pokemon är främst ett tonårsfenomen som upprört vuxenvärlden på grund av sin vana att samlas i stora grupper om kvällarna i någon av Santiagos parker. Där dricker man sig sedan redlöst berusad och hånglar med allt och alla. Tjejer med tjejer och killar med killar. Något som naturligtvis är uppseendeväckande i det fortfarande mycket konservativa Chile.
Pokemons må vara snarlika emos och punkare till utseendet, de skiljer sig dock från dessa båda grupper genom sina inte särskilt alternativa preferenser vad det gäller musik. En riktig pokemon lyssnar och partajar nämligen helst till mainstream reggaetón.
För den som är nyfiken på los pokemons är talkshowen El Diaro de Eva som sänds av kanalen Chilevisión en ypperlig informationskälla. Gästerna i Evas fåtölj är för det mesta nämligen ungdomar som skulle kunna sorteras in under kategorin pokemons.

Imorgon; Del 2 - Las pelolais

8 kommentarer:

Anna sa...

Älskar din blogg Nadia! Mixen av allvarliga politiska teman med det typiska chilenska som i detta inlägg är underbar. Det känns som jag är tillbaka i mitt barrio när jag läser. Kram

Nadia sa...

Tack, det värmde verkligen att höra!
Tycker nämligen själv ibland att bloggen känns lite splittrad.

Pumita sa...

Håller verkligen med Anna! Inte splittrad utan mångsidig! Jättekul att läsa och olika företeelser och lära sig nya ord på köpet! Hade aldrig hört "las pelolais" förut. :) Men jag vet vilka du menar...

Pumita sa...

OM olika företeelser menar jag förstås.

Nadia sa...

Mangsidig later finare an splittrad sa det koper jag! ;)
Blir sa glad for era snalla kommentarer, tack!

Thérèse sa...

Instämmer också , älskar din blogg! Det här och inlägget om pelolais var verkligen jättekul att läsa. Har aldrig hört talas om någon av dessa grupper tidigare. Visst är det fascinerande med olika subkulturer.

Nadia sa...

Tack Therese!!!

Unknown sa...

Verkligen intressant inlägg!
Kallar de sig själova för pokemons, eller är det utsidans benämning om dem?
Jag fick en chock när jag läste att de digagr reggaeton, det hade jag aldrig trott. Mer sånna inlägg! :)

ps. om du svarar på min fråga, gör det gärna i min blogg om du orkar för jag kommer missa svaret annars!!