16.12.08

Condominios i Algarrobo

I Chile har det under senare år dykt upp fler och fler condominios i och utanför städerna. En condominio är ett så kallat gated community, ett inhängnat bostadsområde som skyddas av staket och galler. Så vitt jag vet har svenskan inget ord för den här typen av boende. Kanske för att man i Sverige ännu inte känner något behov av att skydda sig mot omvärlden och möjliga brott genom att sätta sig själv bakom galler och murar.

I semesterorten Algarrobo byggs just nu väldiga flervåningshus upp precis intill strandkanten. Alla hus är inte färdigbyggda ännu men en del av lägenheterna är redan sålda och folk har flyttat in. San Alfonso del Mar som området heter är utrustat med en konstgjord sjö, en vattenrutschkana och annat skoj för den som har råd att betala.
Sådana här bostäder är förstås dyra, men inte oöverkomligt dyra för någon ur medelklassen. Dessutom äger man i Chile så gott som alltid sin bostad eftersom hyresrätter knappast existerar.
Nedan följer ett par bilder av det i mitt tycke till det yttre inte särskilt vackra San Alfonso del Mar.










Bilden ovan visar vaktkuren vid vilken alla besökare och boende måste passera för att ta sig in i området. Det bör dock påpekas i sammanhanget att det inte är särskilt ovanligt med vakter eller vaktkurer i bostadshus i Chile. Säkerhet är en alltid lika aktuell fråga, och kanske är det inte så konstigt att människor oroar sig för inbrott och rån. De flesta jag känner har själva blivit rånade eller känner någon som blivit det. Strandhuset som jag nu befinner mig i blev utstatt för inbrott för bara ett par veckor sedan. Skall man besöka någon som bor i ett flervåningshus i Santiago kommer man ofta, efter att man ringt på och blivit insläppt, in i något som liknar en hotellreception. Där får man sedan uppge lägenhetsnummer och namn på den man skall besöka varpå vakten ringer upp till lägenheten och talar om för "señora Reyes" att Nadia står och väntar i receptionen. Efter att denna procedur är avklarad och man har blivit godkänd som besökare är man fri att traska upp till sin vän.

Här är ytterligare en vaktkur utanför ett flervåningshus i Algarrobo.

För den som är intresserad av att ta sig en titt på dessa lyxbyggen så är det fullt möjligt. När det gäller bostäder här så är utbudet betydligt större än efterfrågan. Alla nybyggda flervåningshus har en så kallad "piloto", en visningslägenhet som man mer än gärna visar upp för vem som helst som skulle vara intresserad.

7 kommentarer:

Lisa Christensen sa...

Usch, vilka jätteelefanter vid havet... Skönt att vi inte behöer ha sådana där "gated communities" i Sverige - än i alla fall.

Nadia sa...

Elefanter var verkligen ett passande namn, det ser dom ut som :)
Jag tycker ocksa att det ar skont att vi inte har nagra gated communities i Sverige

Pumita sa...

Inte är de vackra inte! Jag mindes inte namnet förut men när jag såg dina bilder kände jag igen mig direkt. Det var precis där i San Alfonso del Mar vi var och tittade på en "piloto". Uschhh!

Feliz Navidad från Sverige :)

Nadia sa...

Vad lustigt att det var just där du var, världen är allt bra liten ibland ;)

Har du inga foton innifrån? Jag blev faktiskt lite sugen på att gå och titta på en lägenhet, mest av nyfikenhet. San Alfonso del mar ligger vid den strand vi brukar åka till eftersom prinsens farföräldrar har ett hus i närheten.

Pumita sa...

Oj, hittade din kommentar först nu. Nej, jag tog inga bilder inne, inte ute heller för den delen. Vi åkte bil till det stora garaget nere och gick upp bland allt bråte och tittade på en visningslägenhet. Det var en snabbvisit i förbifarten så jag tänkte inte på att ta bilder. Det var en mycket modern lägenhet - avskalat och kalt. Stiligt kanske men inte speciellt trevligt.

Pumita sa...

Och gräsliga heltäckningsmattor överallt.

Nadia sa...

Ha,ha!
Heltackningsmattor ar standard i Chile.
Hemskt men sant!