8.1.09

Arráncame la vida


Igår såg jag en riktigt bra film, en sådan där som får en att för en stund uppslukas av filmens värld, förflyttas till en annan tidsepok och drömma sig bort.
Mexikanske Arráncame la vida är den dyraste film som någonsin producerats i Mexiko. Filmen lär dock ha betalat sin egen produktionskostnad flera gånger om då den har blivit en riktig kassako i hemlandet, dessutom har den valts ut som oscarsbidrag 2009 i genren bästa utländska film.
Arráncame la vida som baseras på författaren Ángeles Mastrettas roman med samma namn berättar historien om den unga (och självfallet vackra) Catalina. Glupsk på livet och uppöveröronen förälskad gifter hon sig med översten Andrés Ascencio som efter äktenskapet är ingått visar sig vara en riktig machista . Översten vill helst ha en docka till fru som ler, är söt och representativ. Men detta är inget liv som den upproriska och nyfikna Catalina finner sig i.
Så småningom inleder Catalina en affär med en ung dirigent, ett val som kommer visa sig bli ödesdigert för de båda makarna och deras äktenskapet...
Jag skall inte berätta hur filmen slutar men är ni sugna på att se en underbar och medryckande film med storslagen scenografi kan jag varmt rekommendera Arráncame la vida.

6 kommentarer:

Susanne sa...

Det låter som något jag vill se! Ska lägga den på minnet och hoppas på att den kommer till Sverige.

Pumita sa...

Tyckte om boken och vill gärna se filmen. Om den kommer till Sverige dvs. Däremot var "Änglarnas stad" (Puebla, där boken utspelar sig) en besvikelse. Visst, det var många vackra hus och så men inte alls så hög mysfaktor som jag hade förväntat mig.

It´s all about me sa...

Jag har läst delar ur boken och ÅH vad jag vill se filmen! Tack för detta underbara tips! Mexikansk film är det absoluuut bästa jag vet!

(Har du sett La misma luna ännu??)

Nadia sa...

Susanne; Jag hoppas också att den kommer till Sverige, för den är tillräckligt bra för att nå fler än bara den latinamerikanska publiken.

Pumita; Själv hade jag aldrig hört talas om boken men en vän som läst den menar att filmen är trogen sin föregångare.

Annaluna; Vassego ;) Tycker själv det är kul att få tips om filmer, skall kolla upp ditt!

Pumita sa...

Jag läste den på min spanska-kurs. Annars hade jag antagligen inte kommit mig för att läsa den.

Nadia sa...

ah, men det verkar ju som boken är hyfsat välkänd. Jag hade som sagt aldrig hört talas om den men är nu lite sugen på att läsa den.