11.1.09

Fördelarna med att blogga

Liksom de flesta andra som bloggar har jag upptäckt att bloggen tar mycket tid.
Då och då funderar jag på att läggg ner bloggandet helt och hållet, men det är alltid något som får fart på skrivlusten igen.
Något av det jag tycker är roligast med att blogga är alla mina fina bloggkompisar. Ni som läser och kommenterar och vars bloggar jag ofta besöker. Therese, Pumita, Lisa, Sara är några av de blogginnehavare som ofta syns i kommentarsfältet och era bloggar brukar vara bland de första jag besöker när jag sätter mig framför datorn.

Då och då händer det att jag får mail av folk som är på väg till Chile och vill ha råd och tips om alltmöjligt. Jag svarar på alla mail jag får och tycker bara det är kul om något av det jag skriver kan vara till hjälp för andra. Extra glad blir jag när någon, efter att jag ha svarat på ett mail skriver ett par rader och tackar för informationen eller talar om att de upskattat mina ord.
Kanske bör jag påpeka att jag inte tycker man skall använda min blogg som en handbok, inte heller bör den läsas som ett uppslagsverk. Det jag skriver om är mina subjektiva upplevelser av Chile och väldigt sällan är det ren, objektiv fakta om landet.

Ytterligare en sak som är kul med att blogga är att jag faktiskt stiftat ett par bekantskaper med människor som jag sedan har mött i verkliga livet, till dem hör trevliga Anna som bjöd mig på pisco sour innan jag åkte till Chile. Dessutom har jag här i Chile träffat en av Lisas vänner. Hon har precis som jag en liten prins, vi har träffats ett par gånger och jag hoppas att det blir fler.
Så trots att jag ibland är trött på bloggen och att blogga är jag verkligen glad över de kontakter jag har fått genom den och de möten som troligtvis aldrig hade skett om det inte vore för bloggen.

8 kommentarer:

Lisa Christensen sa...

Det är alltid så kul att läsa din blogg och den var en av de första jag upptäckte när jag var ny i bloggvärlden.

Kul att du och min vän har träffats med era små prinsar :) Det är verkligen roligt att man kan lära känna nya människor via sin blogg!

Lisa Christensen sa...

Förresten, nu finns det friterade auberginer till dig på min blogg! :)

Nadia sa...

Ja, jag tycker nog det har med alla nya manniskor man traffar via bloggen ar det absolut basta!

Och tack for berommet. Nu skall jag kila vidare till din blogg och kolla in receptet som jag har vantat pa :)

Thérèse sa...

Det här inlägget var precis vad jag behövde för jag har varit i en sån här period då det känts så där att blogga... Men nu verkar det ha vänt. Tycker också det är jättekul att jag har träffat nya människor via bloggen även om jag inte har träffat så många av er i verkligheten känns ni som kompisar på något sätt. Hittills har jag träffat två bloggare, blivit kompis med några på facebook och mailat en del , hoppas träffa fler i framtiden.

Din blogg är verkligen jättekul att läsa och jag kikar in här varje dag.

Pumita sa...

¡Igualmente, amiga! Du får aldrig sluta. ;) Det där kanske låter larvigt men jag läser allt du skriver även om jag inte alltid kommenterar och har lärt mig massor. Att du verkar vara en supertrevlig tjej som är duktig på att uttrycka sig i skrift gör det extra roligt att följa bloggen. Som bonus kommer de fina bilderna.

Rune sa...

Även om jag aldrig varit i Chile eller Sydamerika följer jag bloggen med glädje. Kommenterar däremot inte så ofta. Mest för att jag fortfarande inte är en van bloggläsare/bloggare antar jag. Ska dock försöka ändra på det och vara mer aktiv.

Nadia sa...

Therese: Hoppas du blev lite bloggsugen nu igen ;)
Jag har inte heller träffat så många bloggare i verkliga livet men har kommit förvånansvärt bra överens med de jag faktiskt har träffat, jag skulle vilja träffa er allihopa! :)

Pumita: TACK! Blir jätteglad när jag läser dina vackra ord ;)
Ja, det kanske låter töntigt men nu när jag bloggat ett bra tag kan jag faktiskt ärligt säga att bloggandet hade förlorat en del av sin mening om det inte vore för alla bloggkompisar.

Rune: Extra kul att någon som inte är specialintresserad av Sydamerika eller den spansktalande världen finner nöje i att läsa min blogg.
Och dåliga på att kommentera är vi alla ibland :)

Anonym sa...

Hej!
Har precis hittat till din blogg via Anna som jag "traffat" pa Svenskar i Varldens hemsida... bor i Santiago sen 4,5 ar och har oxa en lillprins.. Kul och intressant lasning - har lagt till dig bland mina favoriter! Borjade nyligen blogga om livet har i Chile... far jag lanka till dig via min blogg?
Ser fram emot att lasa mer!