19.1.09

Inga riktiga indianer

Pumitas bild i kedjan Utan ord föreställer en man som jag gissar bär kläder från Rapa Nui(Påskön). Av mikrofonen att dömma ser det också ut som om han showar för en grupp turister eller liknade.
Denna bild fick mig att tänka på fenomenet att klä sig i traditionella kläder och sjunga eller dansa för att roa eller behaga andra.
En tjej i min bekantskapskrets är tillsammans med en boliviansk kille som försörjer sig på att kuska land och rike runt och spela panflöjt på torg och marknader iförd nordamerikanska, indianska kläder.
Ni vet, de där ibland plågsamma grupperna som tycks ha klonat sig och syns vart man än i Europa befinner sig. Dagarna i ända spelar de sina entoniga titanic-covers på sydamerikanska flöjter för förbipasserande.
Min kompis berättade för mig att hon ofta blev arg och sedan länge hade tröttnat på folk (i de flesta fall andra sydamerikaner) som kom med syrliga kommentarer om sydamerikanska indianer som klär ut sig i nordamerikanska indiankläder och gör sig till åtlöje på gator och torg.
Jag kan erkänna att jag själv både en och två gånger har ifrågasatt -när jag går förbi någon av alla dessa panflöjtsspelande band- varför man som indian från Ecuador eller Bolivia väljer att klä ut sig på ett schablonmässigt sätt i kläder man aldrig skulle bära annars och som dessutom inte har någon koppling alls till ens ursprung. Och som grädde på moset väljer man dessutom att på sin panflöjt spela catchig populärmusik istället för traditionella andinska melodier.
Svaret till denna maskerad var -enligt min vän- enkelt. Medelsvensson ser ändå ingen skillnad på nordamerikanska eller sydamerikanska indianer. Ännu mindre koll har förstås medelsvensson på vilka instrument som är representativa för den nordamerikanska eller sydamerikanska ursprungsbefolkningen. Således är det fritt fram att blanda hejvilt, panflöjter med stora fjäderskrudar som huvudbonader. De sistnämnda är såklart också mycket mer iögonfallande än tråkiga, modesta ponchos. Det blir lite mer show helt enkelt när man klär ut sig till nordamerikansk indian.
Dessutom spelar det faktum att den nordamerikanska indiankulturen är en av de få "ursprungskulturer" som idealiserats och lyfts fram på den västerländska scenen säkert en viss roll. En riktig indian går helt enkelt klädd i fjäderskrud.

När det här ämnet en gång kom på tal i en diskussion som jag och min vän hade förklarade hon att "Varför tror sig en del ha rätt att ha synpunkter på hur de klär sig och vad de spelar? Det är ju deras sätt att tjäna pengar".
Och tja, det har ju min vän faktiskt rätt i. Dessutom vet jag att en del av de här grupperna som åker Sverige runt för att spela på olika marknader faktiskt tjänar riktigt bra, betydligt mer än vad de skulle tjänat på ett vanligt knegarjobb.

12 kommentarer:

It´s all about me sa...

Jag tror dessutom att medelsvensson knappt skulle känna igen en t.ex. bolivian i traditionella indiankläder, annat är det med nordamerikas fjäderskrudar från gamla exotiska västernfilmer. Jag har faktiskt tänkt på samma sak många gånger! Jag kände en kille ett tag från Peru som brukar spela sådär på centralen här i Sthlm, och det är ju som du säger - de tjänar rätt bra på det där.

Nadia sa...

Annaluna: Du har helt rätt. Medelsvenssons bild av indianer bygger nog mkt på gamla amerikanska västernfilmer. Lite synd att det är just därifrån vi får vår världsbild när det gäller mycket.

Pumita sa...

Det var ju kul att min bild inspirerade till ditt inlägg men på min bild handlade det om en lokal festival för öborna själva. Ingen show för turister med andra ord. Visst, det fanns en handfull turister som tittade men det hölls långa tal på rapanui (en del av det översattes till spanska eftersom alla inte behärskar det lokala språket längre). Temat för den årliga festen är bevarandet av språket och den egna kulturen. Alla lokala är inte vänligt inställda till turister eller folk från fastlandet (contis) men här märktes inget av det.

Jag har tänkt samma tanke om indianer när jag har sett olika grupper uppträda på stan. De flesta tänker på västernfilmer, precis som du säger, och därför funkar fjäderskrudarna till andinsk musik också.

Pumita sa...

En liten kommentar till mannens "kläder": Det var ingen som gick runt klädd som han gjorde till vardags men det var en del av festen - precis som kläderna med fjädrar och annat som barnen hade när de uppträdde. En del sjöng i "vanliga" kläder också.

Nadia sa...

Pumita: Tack för en lång och utförlig förklaring till vad bilden föreställer. Jag skulle ju såklart frågat dig vad den föreställde innan jag skrev inlägget känner jag nu. Men det var egentligen mer dom lösa associationer som bilden gav upphov till som jag tyckte var intressanta (utan att veta något om bakgrunden).
Hur som helst verkar det ha varit en intressant tillställning att bevista som jag själv gärna hade sett.

Thérèse sa...

Har också reagerat på fjäderskrudrarna som panflöjtspelarna har. Dom finns ju här i stan också som i alla andra städer. En vän till mig besökte Manaus i Brasilien för ca 1.5 år sen. Han var där på en konferans och i programmet ingick förutom diverse föredrag och sånt också en djungeltur i Amazonas. Dom besökte en by där indianerna hade klätt upp sig och höll någon slags show för dom och sen fanns möjlighet att köpa diverse hantverk. Han upplevde det lite märkligt , som ett zoo där byborna visades upp. Fast att ha såna här uppvisningar för turister kan ju vara ett sätt att faktiskt hålla kulturen levande också och dessutom tjäna pengar på det. Även om det riskerar att bli en tillrättalagd och turistanpassad del av kulturen.

Pumita sa...

Problemet är, som även Thérèse är inne på, att det ofta blir så tillrättalagt och på turisternas villkor. Jag vill inte bidra till det. Brukar hålla mig borta från såna tillställningar, som salsa- eller tangokväll i Havanna resp Buenos Aires. Det fanns den typen av underhållning i Hanga Roa också men jag föredrog att sitta på gräsmattan vid stranden och se solen gå ner bakom moai-statyerna. :)

Nadia sa...

Therese: Det ar intressant det dar exemplet du tar upp fran Brasilien.
Sadana dar turiststallen kan latt bli till ett Disneyland for vuxna, ortsborna gar kladda i "traditionella" klader for att fotas av turister och dansar "traditionella" danser for att roa besokarna.
Samtidigt ar det ju som du sager ett satt att tjana pengar och kan ju faktiskt ocksa vara ett satt att bevara sin kultur pa (om an i nagot konstgjord form)

Pumita; Jo, du har helt ratt. Istallet for att visa upp de delar av sin kultur man skulle vilja visa kanske man visar upp de som ar mest fargstarkt, mest exotiskt eller det som man tror behagar turisterna mest.
Jag kan tycka att sant dar ar lagom trevligt ibland, nar man har lite tid pa en plats och kanske vill gora ngt turistigt som ar "typiskt" eller "traditionellt" for platsen man befinner sig pa.

Pumita sa...

"Jag skulle ju såklart frågat dig vad den föreställde innan jag skrev inlägget känner jag nu. Men det var egentligen mer dom lösa associationer..."

Ibland drar man snabba slutsatser, inget konstigt med det. :)

Chaikahipsgirl sa...

Ja,jag kan inte annat än att hålla med..trots att jag känner många medlemmar från de här så kallade indiangrupperna från Syd Amerika som spelar på gator och torg...
Tycker oxå att det är synd att de klär ut sig till nord amerikanska indianer och inte klär sig i sina egna traditionella ponchos och hattar och spelar sin egen musik från sin egen kultur.
men måste protestera på ett par punkter..många av killarna e faktiskt indianer,fast inte alla e renrasiga så att säga,men syd amerikanska indianer.
Och visst tjänar de bra på att spela ibland,mer än de hade gjort på ett vanligt kneg i sina egna länder,där får de slita hårt för nästan ingen betalning alls,och de har ju familjer att försörja...
För många av dem handlar det om skillnaden mellan liv och död..och de har inte mycket att välja på!
Sen at de mer och mer gått över till att speal populär musik på sina flöjter och pan flöjter finns det en enkel förklaring till..folk köper dem,och de säljer bättre!
Så du får ursäkta mig...för mig får de gärna fortsätta glädja oss med sin musik på gator och torg,och jag vet att de nord amerikanska indianerna inte har något emot att de "klär" ut sig...känner nämligen flera sådana oxå..och de lyssnar gärna på dem med!

martin wayra sa...

ursäkta men jag har en såda grupp du paratar om. Men många av de grupper som finns här i sverige använder kläder som amnvänds av amazonas indianer min grupp använder kläder från indiangruppen tobas som finns i bolivia jag är bara trött att folk klagar på vår musik.
Ps: Roger pontare jojkar och är inte same varför klagar ingen?

Nadia sa...

Chaikahipsgirl: Ja, jag tycker ocksa att det ar lite synd att man inte valjer att visa upp klader och musik fran sin egen kultur.
Men du har ratt, man valjer att spela och ta pa sig det som saljer bast. Och egentligen ar det ju inget fel i det. Det ar ju ett yrke precis som alla andra.

Martin: Tack for din kommentar!
Sjalvklart finns det ocksa grupper som din som valjer att bara klader fran sitt eget land. Jag har bara manga ganger da jag ser de har indianerna som bar nordamerikanska klader undrat varfor man valjer att ta till sig och visa upp en annan kultur istallet for sin egen.

Du har forstas alldeles ratt i att jag och manga andra som gar forbi grupper som spelar och har synpunkter bade pa det ena och andra kanske inte borde uttala oss innan vi tagit reda pa mer fakta.

Och jag gillar din jamforelse med roger pontare! Hade faktiskt inte tankt pa det tidigar. *skams*