26.9.08

Bloggträff och Fröken Besserwisser

Så har jag då varit på min första bloggträff, som förvisso bara bestod av mig och ytterligaren en person men ändå var mycket trevlig.
Snälla Anna förbarmade sig över mig och mitt piscosug och bjöd igår eftermiddag på en drink. Det blev förstås mycket prat om Chile eftersom Anna också varit där, kolla gärna in hennes blogg La sueca i Chile.
Så tack för piscon och ett trevligt sällskap Anna!

Ett konversationsämne som dök upp igår var hur lätt det (tyvärr) ibland är att Fröken jagvetbäst plötsligt och oväntat dyker upp då man befinner sig i utomlands. Är man på en plats där de värderingar man har med sig hemifrån skrivna i sten plötsligt ifrågasätts av ett helt land eller folk som tycker tvärtemot är det lätt att bli lite besserwisser. Ett exempel är något som vi i Sverige anser vara en självklarhet såsom att man inte ger barn under ett år läsk i nappflaska. I Chile är man emellertid mycket förtjust i sötsaker i allmänhet och det är klart att även den söta lilla bebisen skall ha en kaka och mumsa på samt lite cola i nappflaskan.
Hos mig dyker Fröken jagvetbäst upp då saker som mänskliga rättigheter och Pinochet diskuteras. För det är ju en självklarhet att Pinochet var en diktator och de övergrepp som begicks under Pinochets tid vid makten går inte att rättfärdiga på något sätt. De flesta svenskar skulle nog hålla med mig i ovanstående mening. Men alla chilenare gör det faktiskt inte. Och många chilenare är trötta på utlänningar som kommer till deras land och tror sig veta bättre än chilenarna själva. Ett vanligt argument då Pinochet diskuteras är "man måste ha levat här för att kunna förstå varför Pinochet var nödvändig för Chile".

7 kommentarer:

grancanariamamman sa...

Ja, kära nån, och det var också nödvändigt att döda och tortera tusentals människor! Argumentet de har är att staten tog alla deras egendomar och de var tvungna att göra något... suck, jag blir så trött... Snarare är det väl så att de som sett det utifrån kanske sett på diktaturen med objektivare ögon?! I vilket fall är även Pinochet-motståndarna ofta kritiska mot dem som talar om landet utan att ha bott där under diktaturen. De som gått i exil ses som "svikare" och förstår inte vad som hänt, osv.

Nadia sa...

Grancanariamamman: Tycker definitivt du har en poäng i att folk utifrån kan se händelserna ur ett mer objektivt perspektiv.
Givetvis tycker jag inte att det är försvarbart och inlägget var inte menat att vara överslätande på något sätt.
Men jag har träffat alltför många chilenare som hittar sätt att försvara även tortyr och mördandet av oliktänkande.

Pumita sa...

Hihi, jag är också en besserwisser ibland... men försöker verkligen vidga vyerna och byta perspektiv. Inte helt lätt!

Nadia sa...

Håller helt med pumita; det är lätt att vara besserwisser ibland men bra att man är medveten om det. Då kan man förhoppningsvis åtminstone då och då dämpa den där lusten att tala om för kreti och pleti hur saker och ting bör göras.

Anna sa...

Jag är tillsammans med en av dem, bäst är att helt undvíka temat, tror jag. Det är lättare att se allt i svart och vitt när man kommer utanför medan det finns mer gråa nyanser inifrån. Som jag sa på vår "blogdate" så är jag mest besserwisser när det gäller socker till barn och barnuppfostran i allmänhet och att gå till läkare. MAN GÅR INTE TILL LÄKARE MED MAGSJUKA! I Sverige i alla fall...

Nadia sa...

Du har helt rätt. Vill man undvika konflikter gör man bäst i att helt och hållet undvika ämnet och i vissa situationer kan det faktiskt vara att föredra...

Den där övertron på läkemedel och läkare är nog också en kulturell grej, jag upplevde samma sak i Spanien. Folk går till läkaren och trycker i sig antibiotika för minsta lilla.

Nadia sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.