17.9.08

Jag längtar till min pisco...


Bland det första jag planerar att företa mig så snart jag landat i Chile hör att dricka en pisco sour, Chiles nationaldryck. Jag kommer landa lagom till lunchtid vilket är perfekt eftersom chilenarna gärna tar en pisco sour som aperitif innan maten serveras. Själv får jag lätt huvudvärk av att dricka något så starkt så tidigt på dagen, speciellt när det är varmt. Men en pisco sour är svår att motstå även för någon som jag själv som i vanliga fall på sin höjd dricker ett glas rött till maten någon gång då och då.
Jag har saknat smaken av denna ljuvligt goda och friska drink sedan jag lämnade Chile. Det är min absoluta favoritdrink och jag finner det obegripligt att den har hamnat helt i skuggan av andra latinamerikanska drinkar som mojito och caipirinha (som förvisso är goda men inte kommer i närheten av pisco sour).
Jag har aldrig sett pisco sour säljas på barer eller restauranger i Sverige (trots att själva piscon går att finna på Systembolaget). En god vän till mig som också bott i Chile rapporterade dock att drinken fanns på menyn i baren på Heaven 23 i Göteborg. Hur god den är återstår att se.

11 kommentarer:

Thérèse sa...

Du har fått mig lite nyfiken på pisco sour men då skulle jag gärna prova att beställa den på en bar istället för att köpa en flaska på systemet och blanda till själv. Jag har ännu inte smakat. Heaven 23 har jag druckit drinkar på vid något tillfälle och dom har väldigt goda drinkar så pisco sour kan säkert vara gott där.

Pumita sa...

Om den slår en äkta kubansk mojito återstår att se. ;)

Nadia sa...

Therese: Alla chilenare jag känner är jätteduktiga på att blanda pisco sours, men när jag har gjort den själv har det inte blivit så jättlyckat så jag skulle också föredra att beställa den i en bar

Pumita; Det gör den! Alla gånger! ;)

Anna sa...

Jag har färdigköpt pisco sour hemma, inte lika god som hemmagjord men det duger. Du kanske skulle komma hem till mig och ta dig ett glas?

Nadia sa...

Anna: Va?! Nu blev jag grymt avundsjuk och definitivt sugen! :) Nä, den färdigköpta är inte lika god men duger helt klart. Speciellt när man lider av pisco-abstinenes. Var bor du? Jag kommer direkt! ;)

Anna sa...

Majorna. Välkommen :)

Nadia sa...

Då bor du ju i samma stad som mig. Det skulle faktiskt inte vara helt fel med en pisco sour innan avresa :)

Anna sa...

Du är välkommen om du vill. Hade varit roligt att träffa någon att prata Chile med! Jag mailar dig mitt nummer! Anna

Nadia sa...

Absolut! Jag hör av mig i helgen.

Anonym sa...

Jaaaaaaaaaaaa Tack!

Vilken trams!!!!!!!
Pisco Sour är inte chilensk, när ska alla begripa att Pisco Sour är från Peru och ingen annanstans!
PISCO SOUR ÄR PERU´S NATIONAL DRINK punkt och slut!


Martha

Nadia sa...

Martha: Haha, tack for din indignerade upplysning!

Om piscons peruanska ursprung och att aven chilenarna anser piscon vara deras nationaldryck har jag skrivit om i andra inlagg. Vilket du hade upptackt om du hade tagit dig att bladdra bland inlaggen.