2.9.08

Gator i Santiago

Är man ny i en stad är det inte alltid så lätt att orientera sig. Santiago är lite extra knepigt eftersom gator som ligger i olika stadsdelar kan ha samma namn. Letar man efter en viss gata i t.ex. Gula sidorna skall man därför var extra uppmärksam på vilken stadsdel gatan ligger i, annars kan man hamna väldigt fel. För det mesta anges även stadsdelen då man skriver en adress, men är man inte van vid detta system är det lätt att glömma bort.
På gatorna i Chiles huvudstad säljs i tidningsstånden små kartböcker i perfekt storlek för att ha i väskan eller fickan. Jag köpte en av dessa kartböcker och för mig var boken ovärdelig, i den kan man slå upp vilken gata som helst och hitta en detaljerad bild som underlättar orienteringsförmågan.
Annars kan man förstås även använda sig av internet.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Nadia!

åh jag har inte varit här på suoerlänge! Fy på mig:) Nu läser jag att du fått barn, det hade jag inte en aning om, grattis!!

Vad spännande med ny resa, hör av dig om du är i närheten! :)

Pumita sa...

Tack för tipset! Det ska jag komma ihåg. Det kluriga med gatunamn i Latinamerika (och kanske i andra delar av världen också, vad vet jag) är att många gator har ett namn i kartboken och heter något helt annat i folkmun.

grancanariamamman sa...

Jag hade den otrevliga upplevelsen 1992 att förväxla en adress i en taxi i Chile och blev förd till "población"xxx istället för "avenida"xxx. Det var fortfarande så då att man inte ville ha okända gringas i sitt "område"...

Och jag håller med Pumita att det är ofta förvirrande med gator som heter en sak muntligt och något annat skriftligt!

Nadia sa...

Brazilian Linda: Ingen fara, själv är jag också alltför dålig ibland på att kommentera och besöka andras bloggar :)

Pumita: Varsågod!

Grancanariamamman: Fy, det låter inte roligt. Något sådant råkade jag som tur är aldrig ut för