15.9.08

Mitt land i andras ögon

Liksom jag tidigare skrivit händer det då och då att jag får kommentarer eller mail från människor av chilensk härkomst som har synpunkter på det jag skriver om Chile. Att chilenare inte är si eller så, att jag framställer landet på ett negativt sätt etc. Ofta dyker de här kommentarerna upp under inlägg i vilka jag kritiserar olika fenomen eller delar av det chilenska samhället. Personligen har jag lite svårt att förstå varför man genast känner ett behov av att inta försvarsställning så fort det land varifrån man kommer kritiseras. Det gäller inte bara chilenare utan oss alla. Pumita skrev t.ex. i en kommentar att hon ofta upplever att hon inte kan kritisera Sverige eller det svenska utan att folk tar illa upp.
Inget land på jorden är perfekt och jag har svårt att tro att det finns en plats på jorden där man inte hittar saker att anmärka på beträffande det egna landet. För svenskar är det okej att gnälla över skatter, väder och allt annat mellan himmel och jord i sällskap av andra svenskar. Men kritiserar en utlänning samma ting vänder vi direkt taggarna utåt. Varför har vi så svårt att höra mindre fördelaktiga ord om vårt eget land när de utalas av någon annan än en landsman? Kanske för att gränsen mellan kritik, fördomar och rasism ibland kan vara hal, lätt att halka på och ibland näst intill osynlig. Detta till trots är det viktigt inte minst för svenskar att låta människor från andra länder vara delaktiga i det som är Sverige, lever och arbetar man här har man också rätt att kritisera det man ogillar utan att behöva höra att om man inte gillar läget, då kan man ta och åka hem till den plats man kom ifrån.
Personligen tycker jag det är roligt och spännande att få ta del av icke svenska personers intryck av mitt land.
För länge sen följde jag en blogg skriven av en spansk utbytesstudent i Stockholm, att läsa hans ibland mycket träffande tankar och åsikter om Sverige var fantastiskt roligt. En utlänning har genom sin bakgrund möjlighet att se och synliggöra saker som går en infödd svensk förbi. På samma sätt är mina tankar och åsikter av Chile naturligtvis färgade av min kulturella bakgrund. Jag kan aldrig skriva om Chile på samma sätt som en chilenare skulle kunna skriva om Chile. Det betyder emellertid inte att mina ord är mindre verklighet eller mindre sanna (för någon egentlig sanning finns inte), de har bara sitt ursprung i ett annat perspektiv.

5 kommentarer:

Thérèse sa...

Jag tror du har rätt. Vi svenskar kritiserar ofta och gärna Sverige men gör någon utlänning det tar nog många illa upp. Jag började ju blogga när jag bodde i Spanien men när jag kritiserade Spanien fick jag sällan kritik och fick jag det var det av svenskar. Vet inte ens om det var någon spanjor som läste min blogg för det är ju inte så många spanjorer som kan läsa svenska. Jag tycker det är kul att höra utlänningars åsikter om Sverige oavsett om det är kritik eller beröm. Gillar också att läsa det du skriver om Chile. Kul att du snart ska dit igen.

Nadia sa...

Ja, jag vet både en och två vänner som går itaket bara någon råkar antyda något ofördelaktigt som har med Sverige att göra. Tyvärr tycks många se det som ett personligt påhopp då det land varifrån dom kommer kritiseras.

Anna Malaga sa...

Ja, jag fick ju ocksâ en del kritik för det jag skrev om spanska kvinnor och traditionella samhällen.
Men jag tycker att det är helt OK att kritisera samhällen, fenomen osv, sâ länge man sen inte har fördomar mot enskilda människor utifrân det.
Att utlänningar ger oss sin syn pâ Sverige är jättebra, det borde vi lyssna pâ istället för att bli sura och tycka att de ska vara tacksamma för allt. Det finns kritik som är väl underbyggd, medan en del kanske bara är bittra och mâr dâligt. Inte sâ svârt att se skillnaden, tycker jag.

Anonym sa...

Heej Nadia!
jag hittade din blogg av en slump och jag ska åka till santiago i mitten av nov å plugga där tills mars, jag är liten blond & blåögd så ja undrar om det är nåt spec ja ska tnka på mendans jag är däär?

Nadia sa...

Anna; Tack för dina kloka kommentarer.
Ja, jag vet att du också fick en hel del kritik. Kanske är det så att man får räkna med ett visst mått kritik när man som icke infödd väljer att skriva om ett visst land. Alltid finns det någon som inte kan ta generaliseringar med en nypa salt.
Och visst har du rätt i att vi börlära oss och lyssna till dom som kommit till Sverige i vuxen ålder, jag tycker inte heller det är särskilt svårt att skilja bitterhet från välgrundad kritik-

Karolina: Tja, vad bör man tänka på? Ett visst mått av försiktighet är väl alltid på sin plats var man än i världen befinner sig. Och med det menar jag att rånrisken definitivt är något förhöjd, så visst kan man vara lite extra försiktig. Utöver det är det väl inget särskilt man bör tänka på just i Chile