15.9.08

Bricheros och svenska uppehållstillstånd

När jag befann mig i Lima och skulle resa till Cusco var det sista ord min peruanske vän Steve sa till mig innan jag reste; ”Och akta dig för los bricheros!”. ”Los bricheros?” undrade jag, vad är det? ”Det kommer från engelskans bridge”, förklarade Steve pedagogiskt. "De finns överallt i Cusco och kommer fram för att prata när du sitter ensam på en bänk eller står och beundrar någon byggnad. De vill att du blir deras bridge till ditt land, det är därför som de kallas för bricheros".
Personligen träffade jag aldrig några bricheros i Peru, men bricheros finns det förstås gott om här i världen.
Therese har skrivit ett utmärkt inlägg i ämnet och jag blev så inspirerad att jag ville skriva ett eget.
I min yttre bekantskapskrets har jag sett människor som gifter sig med varandra enbart för att ge den ena partern ett svenskt uppehållstillstånd. Det mest tragiska exempel jag sett på detta var ett äktenskap mellan en ung kvinna, född i Bolivia men uppväxt i en av Göteborgs förorter och en peruansk man. Den peruanske mannen som faktiskt råkar vara från Cusco kom inte från miserabla förhållanden, hans familj hade så de klarade sig men inte mycket mer. Peruanen som vi kan kalla Humberto ville ha ett svenskt uppehållstillstånd för att kunna arbeta här och ha möjlighet att skicka hem pengar. Så han betalade en större summa pengar till den bolivianska tjejen som vi kan kalla Marta, summan låg om jag inte minns fel runt 20 0000-30 0000 kronor.
Under de år som Marta och Humberto var gifta utnyttjade Marta sin äkta hälft på alla tänkbara vis. Hon krävde pengar av honom trots att han redan betalt den summa som de hade kommit överens om från början. Humberto fick ett jobb som tidningsutdelare i Martas namn och Marta tog naturligtvis en del av lönen. Jag känner inte till alla detaljer i historien, jag vet bara att Humberto blev mycket illa behandlad under åren som gift. Instinktivt kan jag känna att det är fel att människor som egentligen inte har några asylskäl kan betala för att få ett uppehållstillstånd. Men när jag fick veta att Humberto hade fått ett definitivt ja från migrationsverket kände jag bara lättnad och glädje efter allt han fått utstå.
Tyvärr tror jag inte att denna typ av äktenskap är helt ovanliga, speciellt inte bland den latinamerikanska koloni som finns i Sverige. Det är få människor från latinamerikanska länder som idag har rätt till asyl men det är fortfarande många som vill komma (och kommer hit) i sökandet efter en bättre framtid med större ekonomisk stabilitet.
Givetvis finns det också exempel på människor som är förälskade men skyndar in i äktenskapet för att den ena partern snabbare skall få ett uppehållstillstånd. Jag har en vän från El salvador som var tillsammans med en svensk tjej, då förhållandet tog slut bestämde sig hans flickvän för att ändå hjälpa honom att få ett uppehållstillstånd.
Exempel på äktenskap i vilket bara den ena partern känner till att äktenskapet är ett bedrägeri finns förstås också. En bekant till mig åkte till Kuba på en två veckors semester, träffade en kuban, blev kär och gifte sig till sin mors stora förtvivlan (som grät floder då hon fick reda på att hennes dotter gift sig med en kuban). De båda var gifta tills kubanen fick sitt uppehållstillstånd. Så snart det hade kommit försvann han illa kvickt eftersom han hade hittat en ny flamma. Historien slutade emellertid ganska lyckligt eftersom min svenska bekant inte heller var sen med att hitta en ny partner.

2 kommentarer:

Thérèse sa...

Just den här aspekten med människor som cyniskt utnyttjar någon som vill ha uppehållstillstånd missade jag i mitt inlägg. Det är nog tyvärr inte helt ovanligt. Men det blir ju verkligen en beroendeställning där den som har medborgarskap kan utnyttja den andra personen ekonomiskt och tvinga honom/henne till mer eller mindre slavarbete , även sexuellt utnyttjande förekommer kanske i vissa fall. Det är ju tyvärr inte helt ovanligt att människor kommer till Sverige illegalt och jobbar svart på mer eller mindre slavkontrakt. Uppdrag granskning hade i våras ett reportage om en städfirma som anställde invandrare utan uppehållstillstånd under slavliknande förhållanden och jag har hört om restauranger med liknade villkor. Minns också att jag läste om en kvinna från Thailand som var mer eller mindre inlåst hos en dam i Göteborgstrakten och tvingades sy kläder hela dagarna. Naturligtvis fick kvinnan inget av pengarna från klädförsäljningen. Det finns tyvärr många som utnyttjar människor som lämnar sitt land av olika orsaker.

Reagerade på kubanen i inlägget. Så oerhört cyniskt och beräknande att lura i någon att han var kär och ville gifta sig. Riktigt vidrigt gjort. Tur att historien slutade bra iallafall.

Nadia sa...

Jag minns också att jag har läst om de fallen du nämner i tidningar. För inte så länge sedan läste jag om en svensk man som hade satt i system att gifta sig med utländska kvinnor för att sedan misshandla och utnyttja dem när de väl kommit hit. När gränsen för att kvinnorna skulle få permanent uppehållstillstånd började närma sig kastade han ut dem.


Historien om kubanen är nog inte heller den unik i sitt slag. Men jag håller med dig, jag tycker nästan att kubanen uppförde sig lika illa som de svenskar som gifter sig med utlänningar och sedan utnyttjar dem.Känns som man måste vara rätt kall för att kunna genomföra något liknande.