20.9.08

Märkliga namn

Jag har lite svårt för vissa typer av namn. Äldre svenska namn som Nils och Elsa som blivit populära på senare år övertygar mig inte riktigt. En annan grupp namn jag faktiskt tycker är riktigt fula är "flumnamn" som Vilda, Tindra och Snöfrid (ja, en kompis till mig jobbade faktiskt ihop med en tjej som hette så).

I många latinamerikanska länder verkar man vara extra förtjust i engelska namn. Gärna döper man sina barn till Sindy, Barbie eller varför inte en kombination av spanska och engelska av typen Milady?
I det mycket populära latinamerikanska underhållningsprogrammet Sabado Gigantes såg jag en gång en man från ett land i Centralamerika som hette Ånnedållar (allltså one dollar fast med spanskt uttal). Hans mamma hade tydligen önskat döpa sin son efter en amerikansk president och därför valt detta orginella namn efter att ha sett en dollarsedel.

11 kommentarer:

Anna Malaga sa...

Hahaha - han var nog ensam om sitt namn i alla fall. Synd att man inte kommer sâ lângt med en dollar nu för tiden. Ett som är ganska vanligt är tydligen "Email" som uttalas som det lâter.
Jag är allergisk mot "spanska" namn som Estefanía, Margary, Yonatan osv... däremot är det ju jul att folk har olika smak.
Jag gillar antika hebreiska, grekiska eller romarnamn. Gillar inte korthuggna som Kurt eller Rut.

Nadia sa...

Nä, det har du rätt i. Man kommer inte så långt med en dollar men killen har förmodligen ett mkt unikt namn :)

De spanska namn du nämner påminner mig om en del chilenska namn, eller rättare sagt; engelska namn med chilensk stavning som kan stavas lite hur som helst. Till exempel heter många tjejer mellan 20-30 Cynthia. Stavat Sintia, Cintia. Ja, det finns skert tio olika varianter till på hur man kan stava det.

Men visst är det kul att folk har olika smak när det gäller namn!

Anonym sa...

en chilensk vän berättade för mig om en farbror till honom som fått barn och de döpte honom till "Fredan" vilket han tyckte lät lite udda, så han frågade var namnet kom ifrån. Han fick svaret att i deras favorit film (minns inte titeln) så ropade dem det i slutet, och det betyder frihet. fint va?

De ropade alltså "freedom" i slutet av filmen.

Nadia sa...

tHa,ha! Det där slår nästan "ånne dållar".

Tror det är rätt vanligt över hela Latinamerika att man ger sina barn engelska namn utan att riktigt veta vad de betyder.

Såg för ett tag sen en peruansk film som heter "madeinusa", precis som huvudpersonen i filmen..

Thérèse sa...

Det är väl George Washington på 1 dollar sedlarna så George hade väl varit mer korrekt än Ånne Dållar om mamman ville döpa honom efter en amerikansk president. Fast Ånne Dållar är roligare och mer originellt.

Själv har jag inga problem med Elsa och Nils men svårt för "flumnamn" som Vilda , Tindra. Läste också nyligen att dubbelnamn börjar komma tillbaka. jag har riktigt svårt för dubbelnamn speciellt manliga som Kjell-Åke , Per-Åke , Alf-Göte mm. Kvinnliga som Anna-Karin , Ann-Charlotte och likande känns lite bättre men fortfarande inget mitt barn skulle få heta.

Jag har hört om en tjej som var dotter till ett par som tvingats fly från Chile på 70-talet. När hon föddes i Europa så fick hon namnet America efter kontinenten föräldrarna saknade

Nadia sa...

Ånnedållar är definitivt roligare. Har dessutom för mig att killen berättade om hur hans mamma efter att ha sett em dollarsedel bestämde sig för att döpa sin son efter presidenten "ånnedållar".

Ja, fy. Dubbelnamn är inte vackert. Speciellt många av de manliga namnen är verkligen "gubbiga" Klas-Göran, Kjell-Åke och annat...

Kategorin spanska flumnamn glömde jag helt att ta upp men det finns ju ganska många som heter Paz, Libertad och América. Osar sjuttiotal långa vägar..

Thérèse sa...

Hon som jag nämnde som hette America (ingen jag känner personligen bara via andra) har en syster som heter Libertad... båda födda på 70-talet

Nadia sa...

Jag visste väl det! 70-tals flum...:)

Anna sa...

Ett vanligt skämt i Chile är ju annars att modern vill döpa barnet efter fadern och barnet därför kommer att heta Usnavy. U.S. Navy...

En annan jag hört är ett barn som hette Pol eller Por för pappan var ju så förjust i den där Por McCaurtny.

Nadia sa...

U.S Navy har jag också hört i lite olika varianter men Por McCartney var nytt för mig. Det finns många roliga namn..

Anonym sa...

Har inte Elsa varit populärt länge? Eller så är det jag som tror det för att jag hade en kompis som hette Elsa när jag var liten. Kan inte hålla med om att Tindra är ett "flumnamn". Det känns också rätt vanligt.

Jag vet både en Elsa och en Nils som är under ett år - och jag tycker att det är oerhört fina namn!

Vad är det din son heter?