21.9.08

Bästa böckerna om svenska språket



Idag var jag uppe före tuppen, soluppgången och Lillprinsen.
Jag har druckit chai-te, ätit frukost och ställt in alla böcker i bokhyllan så att Lillprinsen kan dra ut dem igen.

Två av mina favoritböcker i hyllan är Första hjälpen i svenska och Handbok i svenska av Gösta Åberg. Båda böckerna är goda vägledare då det gäller att hitta rätt i den svenska språkdjungeln. Den förstnämnda boken innehåller en kort och lättbegriplig genomgång av olika ordklasser, tips om att skriva, skrivregler samt ett kul kapitel om svenska talesätt. Och det bästa av allt är att boken faktiskt bjuder på en hel del underhållande läsning! För till skillnad från många andra språkböcker är den aldrig långrandig och bjuder dessutom på små roliga faktarutor lite här och där.

Handbok i svenska är lite längre och mer utförlig då det gäller skrivregler, som bonus innehåller boken även lite språkhistoria samt en del grammatik.
Bägge böckerna är roliga att läsa och är mina absoluta favoriter då det gäller språk.

2 kommentarer:

Pumita sa...

Jag fick ett infall för ett par år sedan när jag var på en bokhandel (det får jag alltid när jag ser böcker, hihi) och köpte den där Första hjälpen-boken men jag har inte läst den än. Just då tyckte jag iaf att den var himla bra. ;)

Nadia sa...

Förstår att du köpte den, bara omslaget i sig självt lockar ju till köp!
Fast jag tycker allt du borde läsa den också ;)