6.9.08

Choripán

Sist jag var i Chile gav jag upp mina försök att vara vegetarian. Kanske berodde det på att jag i grund och botten aldrig varit och aldrig skulle kunna bli någon vidare vegetarian. Jag tycker för mycket om kyckling och uppskattar ibland till och med en blodig biff. I vilket fall var Chile för mig en Edens lustgård fyllt till bredden av frestelser uppfunna enbart för att locka en hobbyvegetarian som mig själv.
Jag trillade dit med en gång. Det var doften av choripán som vid en grillfest orsakade mitt fall. Choripan är det första som läggs på grillen vid en asado. Innan den riktiga biffen grillas bjuder man på underbart saftiga, smakrika korvar som serveras i baguettebröd. I många fall är choripan nästan godare än huvudrätten. Vid en asado nöjer man sig för det mesta med att slänga köttet på grillen utan en massa krusiduller och förberedelser som här hemma. Ingen marinad och ofta inget tillbehör utöver den obligatoriska peberen, en röra av tomater och koriander. Detta gör att den ofta i mitt tycke ganska smaklösa huvudrätten överglänses av något så enkelt som en bit korv med bröd.
Är det något jag ser fram emot med min chileresa är det alla asados med choripán som väntar mig därborta på andra sidan Atlanten.

2 kommentarer:

Anna sa...

När ska du åka?

Nadia sa...

Det är ungefär tre veckor kvar.