18.9.08

Mendoza



Jag är en sån där person som ofta tänker "Det köper jag på vägen tillbaka", eller "Dit kan jag åka någon annan gång". Tyvärr så är det ju sällan man tar samma väg tillbaka och ännu mindre ofta har man tid att åka till det där stället som man tänkte besöka när tillfälle gavs.
Så där var det ofta när jag var i Chile. Befinner man sig i Santiago finns det massor av spännande utflyktsmål och jag tänkte alltid att jag skulle besöka Pomaire eller Mendoza i Argentina nästa vecka. Men utflykterna blev av någon märklig anledning aldrig av.
Till Mendoza som jag gärna skulle vilja åka till åker de flesta utlänningar enbart för att få en ny stämpel i passet medan chilenare åker dit för att handla billiga lädervaror. Staden är liten och verkar inte göra något större intryck hos dem som besöker den. Vad jag har hört skall emellertid vägen dit som går genom Anderna vara fantastiskt vacker. Jag träffade en amerikan på resa genom Sydamerika som tyckte att vägen till Mendoza var det absolut vackraste han hade sett i hela Latinamerika.

Jag gjorde faktiskt ett (misslyckat) försöka att besöka Mendoza. Då jag skulle köpa bussbiljetter till Argentina och försäljaren krävde att få se det lilla papper med chilenska stämplar som man får vid passkontrollen när man landar i landet blev jag nekad att köpa biljett eftersom jag saknade denna lilla papperslapp. Att passet också var stämplat hjälpte inte.
Denna gång kommer jag ta bättre hand om det stämplade pappersarket så att jag förhoppningsvis lyckas besöka Mendoza.


Bilder från Mendoza lånade från Wikipedia

2 kommentarer:

grancanariamamman sa...

Jag vill då gärna berätta att vägen på den chilenska sidan, som går från byn Los Andes upp till Portillo och sedan vidare upp till tunneln, har min farfar gjort. Ritat och planerat alltså.
Den är otroligt kurvig!

Nadia sa...

Rolig kuriosa! Antar att det måste kännas lite speciellt att åka på vägen för dig.