3.12.06

Cerro San Cristóbal

Utsikt från cerro San Cristóbal

Häromdagen företog jag mig en mindre exkursion till San Cristóbal kullen som reser sig högt över Santiago och bjuder på en magnifik utsikt. Tyvärr visade sig soldiset vara alldeles för starkt för att kunna skapa några kodakstunder. Eller kanske var det bara den dåliga luften och smogen som svepte in Santiago i en disig hinna som förhindrade mig att ta fina kort.
Att den här staden har stora luftföroreningsproblem tog inte särskilt lång tid att upptäcka. Då jag sminkar av mig på kvällarna brukar bomullstussen vara gråsvart av smuts och föroreningar. Som värst drabbat av smog är Chiles huvudstad dock under vintertid då luften ibland är så förorenad att skolbarnens gymnastiklektioner får hållas inomhus och santiagoborna avråds från att utöva sporter utomhus.

Jungfrun vid San Cristóbal som vakar över santiagoborna

4 kommentarer:

Pumita sa...

Vad roligt att det finns så mycket grönska i storstan!

Hur är det med Pinochet förresten? De sa på nyheterna att han har fått sista smörjelsen för att slutet är nära.

Nadia sa...

Ja, Santiago ar ovanligt gront for att vara en storstad. Mycket gronare an t.ex. Madrid vilket jag verkligen upskattar.

Att Pinochet skall ha fatt sista smorjelsen har jag missat totalt. Har inte sett pa nyheterna de senaste dagarna, har blivit lite for mkt partajande men nu blev jag genast sugen pa att ta igen vad jag har missat i nyhetsvag!

Anna Malaga sa...

Ja, det ser grönt ut. Och inte särskilt stort? Hur mânga invânare har staden?
Fy för smog, det är verkligen trist. Man partajande lâter ju kul!

Nadia sa...

Stort ar det. Tror Santiago ar ungefar lika stort som Madrid i alla fall befolkningsmassigt, runt 6 miljoner invanare men staden kanns mycket mer utspridd.

Ja, smog tackar man ju helst nej till. Mer party och mindre smog helt enkelt!