13.12.06

Fotboll och författare

Den peruanske författaren Mario Vargas Llosa (som förresten hör till en av mina favoriter)är på besök i stan för att medverka i en teaterpjäs skriven av ingen mindre än honom själv. Precis som alla andra har Vargas Llosa inte kunnat undgå att beröras av de senaste dagarnas händelser utan konstaterade sakligt att "en dikator har dött" samtidigt som han liksom så många andra passade på att beklaga det faktum att general Pinochet aldrig ställdes inför rätta.
Då till och med gamla konservativa stofiler som Marios Vargas LLosa inser att Pinochet var en diktator börjar man ju undra vad det är för fel på det här landet som inte törs ta ordet "diktator" i sin mun.
Nåväl, hur polariserat Chile än har varit under de senaste dagarna gissar jag att landet kommer att stå enat ungefär lagom till 22:00 ikväll chilensk tid. Då spelar nämligen det chilenska laget Colo Colo final mot mexikanska Pachuca i den i fotbollsvärlden oerhört viktiga turneringen Copa Sudamericana på Estadio Nacional här i Santiago.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hm, men vågar de inte ens officiellt, alltså Bachelet, använda ordet diktator? Hur benämner hon honom?

Vargas Llosa har jag tänkt läsa länge, men inte kommit mig för ännu. Någon favoritbok du rekommenderar?

Nadia sa...

Från regeringens sida tycker jag att man gjort en rätt tydlig markering för att visa var man står. Bachelet har inte kommenterat Pinochets död offentligt mer än vid ett tillfälle tror jag men inrikesministern klargjorde ju att Pinochet faktiskt var en diktator. Fast jag tänkte mest på media som är v ä l d i g t försiktig i sitt ordval. Om "diktator" någonsin nämns i samband med Pinochet kommer det oftast från någon tyckare i ngt debattprogram, aldrig i nyhetsinslag.

Mario Vargas LLosa är fantastiskt bra och duktig på att variera sig. Mina favoritböcker är nog Tant Julia och författaren (en underhållande och självbiografisk bok) och Elogio de la madrastra, eller till Styvmoderns lov som jag tror att den heter på svenska. Den är inte mer än 100 sidor lång men oerhört spännande.

Linda sa...

Det är intressant hur man å ena sidan kan splittras väldigt hårt och å andra sidan stå enade väldigt gemensamt...
Det är otroligt spännande att läsa dina inlägg om hur läget är i Chile. Det är ju minst sagt en hel del som inte når svenska medier (åtminstone inte de jag själv läser/ser/hör). "Ögonvittnesskildringar" är förstås lika lite objektiva som nyhetsrapporteringen, men dock ;). Tack för att du delar med dig!

Nadia sa...

Ja, chilenarna var nog mer enade an pa lange igar. Tyvarr forlorade det chilenska laget men det gjorde nog inget. Chile brukar inte vinna i internationella masterskap sa de ar nog vana att forlora ;)

Laser sjalv svenska tidningar pa natet, det dom har att saga om Chile ar inte sarskilt mkt eller informativt. Det mesta dom senaste dagarna verkar komma fran TT.
Som du papekar ar ju inte heller mina texter objektiva, kanner faktiskt att jag sjalv har lite svart att skapa mig en helhetsbild av laget, men jag gor mitt basta!

Pumita sa...

Vargas Llosas Tant Julia är helt underbar! Han var förresten i Stockholm i våras, men jag hade tyvärr inte möjlighet att gå på hans föreläsning.

Fortsätt rapportera, Nadia. Du gör det mycket bra!

Nadia sa...

Visst är den?! Jag har för mig att Tant Julia var en av de första böcker av Vargas LLosa som jag läste och den är fortfarande en av mina absoluta favoriter.

Tack för berömmet, kul att höra att du gillar det! :)