29.12.06

Hetta och såpor

Blev tvungen att skjuta upp min resa till Buenos Aires, följaktligen befinner jag mig fortfarande i Santiago som nu börjar bli helvetiskt varmt. Det är sommar, här har sommarens ankomst ett fast datum. Närmare bestämt den 21 december om man frågar chilenarna. Att en årstid anländer vid ett fast datum tyckte jag verkade minst sagt märkligt men nu när jag sitter här och svettas i 33-gradig värme kan jag inte annat än att instämma i att sommaren slutligen tycks ha kommit. Vädret är mer stabilt och hettan kvävande. Faktum är att man inte orkar göra så mycket mer under dygnets hetaste timmar än att söka skydd undan solens strålar i hemmets svala vrår.
Idag har jag slötittat på TV under hela eftermiddagen och låtit mig fascineras av chilensk TV:s usla programutbud. Såpor är det gott om under dagarna, de mexikanska "telenovelas" (som det heter på spanska) dominerar trots att en och annan colombiansk produktion också tycks ha smugit sig in i på den chilenska marknaden. På kvällarna visas en brasiliansk dubbad såpa som utspelar sig under 1800-talet och bjuder på ett härligt hopkok av saftiga intriger, slavar och vackra damer i tjusiga kreationer. Själv har jag dock lite svårt att förstå seriens popularitet då jag har fullt upp med att störa mig på dubbningen och läppar som inte rör sig i samklang med tal.

I Sverige har jag hört att en amerikansk serie vid namn "Ugly Betty" har börjat sändas. Som kuriosa och ett bidrag till utökande av kunskaperna inom ämnet onödigt vetande så kan jag berätta att serien är baserad på den colombianska förlagan "Betty la fea" som blev oerhört populär i sitt hemland. Serien köptes snabbt upp av TV-bolag i länder som USA, Costa Rica, Venezuela, Bolivia och de flesta andra latinamerikanska länder. I både Chile och Peru lyckades "Betty la fea" dra fler tittare än nyhetsändningarna. I Peru lyckades såpan dessutom med konststycket att bli det mest sedda TV-programet genom tiderna. Vad detta säger om Latinamerika och latinamerikanerna låter jag vara osagt. Och jag betvivlar att den amerikanska versionen kommer trollbinda de svenska tittarna på samma sätt som sin latinska förlaga, huruvida det beror på att kopian är sämre än orginalet eller att svenskarnas goda programsmak är bättre tänker jag inte heller spekulera i.

Betty la fea...

...som naturligtvis visar sig vara en riktig skönhet i seriens sista avsnitt.

8 kommentarer:

Pumita sa...

Tråkigt det där med BA, men det finns ju kvar så jag hoppas att du kommer iväg senare. :)

Menar du att jag ska tycka synd om dig för att det är varmt? Hmm, jag behöver bara slänga ett öga ut genom fönstret (nollgradigt, grått och disigt)... men ok, lite medkänsla kan du få. Det är inte så himla kul att svettas bort.

Haha, såpor för Latinamerika är ungefär vad Kalle Anka är för svenskt julfirande. Fullständigt onödigt men svårt att vara utan.

Pumita sa...

P.S. Glöm inte att svara på Bloggenkäten på min blogg.

Nadia sa...

Asch, har bara skjutit upp resan ett par veckor. Men just nu ser det tyvarr ut som omjag av olika skal kommer att vara tvungen att aka hem ratt snart.

Och tyck inte synd om mig! Jag foredrar varme alla ganger framfor kyla, idag ar det nog poolen som galler!

Kalle Anka liknelsen var forrasten fyndig och traffande.

Anonym sa...

Oj, synd att du behövde skjuta upp resan, men säg till när du ska dit i framtiden, då kanske jag är där! Men åka hem som i till Sverige...? Trist, om det inte är en planerad hemresa utan en måste-sådan. Hoppas det löser sig.

Vad är det förresten du gör i Chile egentligen?

Det här med såpor... jag lyckades faktiskt, mot alla odds, fastna totalt i en colombiansk telenovela senast jag bodde i Argentina. Varning för "Todos quieren con Marilyn" om de skulle börja visa den i Chile, den är beroendeframkallande! Jag var till och med tvungen att försöka hitta avsnitt att ladda ner när jag kom tillbaka till Sverige, för att fortsätta följa serien, men det fanns dessbättre inte att få tag på och nu när de värsta abstinensbesvären har lagt sig har jag i princip kunnat återgå till ett normalt liv... =)

Nadia sa...

Resan blir nog av om ett par veckor. Varre kanns det att kanske behova aka hem till Sverige efter som det inte var direkt planerat.

Jag far val medge att jag ocksa fastnade i en sapa sist jag var i Latinamerika en langre period. En mexikansk sapa om en liten foraldralos flicka som bodde med sin pappa och gick i en skola driven av nunnor. Pappan foralskade sig naturligtvis i en av nunnorna och jag hann tyvarr aka hem innan jag fick reda pa hur det gick for det sota paret!

Brazilian Linda sa...

Hoppas du komemr iväg snart. Jag känner till den där serien, fast det är en mexikansk version som går här. riktigt bra faktistk. La feia bela tror jag den heter.
Den där brasse serien, det är inte escrava isaura? den är ju jättebra!! En av de bättre här och fick skyhöga tittarsiffor så de fick visa den igen efter den slutat.

Latintv är roligt :) Rebelde är överskattat här också, det mexikanska rbd bandet :)

gott nytt år! kram!

Anonym sa...

21 dec är datumet då det officielt blir vinter här på gran can.
För att fortsätta på ditt finkulturella inslag så finns ju här i Spanien "Yo soy Bea" som jag tror är exakt samma som Betty. Med andra ord, ett ruskigt dålig försök till humor.

Nadia sa...

Linda: Den brasilianska serien heter "esas mujeres" eller något liknande på spanska har jag för mig, men som sagt, jag har inte ens lyckats se ett helt avsnitt...
Men du har rätt, latinamerikansk TV kan vara rätt underhållande ibland, om inte annat så för att man får reflektera över hur olikt det är svensk tv.
Gott nytt år till dig med!

Mandi: Lustigt, jag visste inte att det även i Spanien fanns datumbundna årstider.

Vilken tur att du inte lider någon brist på såpor i alla fall ;)