14.12.06

Chilenarna - nästan olyckligast i Sydamerika

Enligt en nyligen publicerad studie som genomförts i flera Latinamerikanska länder hör chilenarna till de mest olyckliga i hela Sydamerika, bara peruanerna är mindre tillfreds med livet.
Den som vill leva ett lyckligt liv på sydliga breddgrader bör bosätta sig i Venezuela där hela 83% procent uppgav att de var lyckliga. I vilken grad denna höga siffra av lycklighet är den jovialiske och rundlagde president Hugo Chavéz förtjänst framgår tyvärr inte av studien.
Vad som däremot framgår av undersökningen är att människor som bor i städer med ett varmt klimat är lyckligare än dem som omges av kyla (både bildligt och bokstavligt!)
I kontinentens fattigaste land Bolivia är man en procentenhet lyckligare (67%) än i kontinentens rikaste land Chile(66%).
Trots att chilenarna är kontinentens krösusar är de också minst nöjda med sin ekonomiska situation. Endast 33% sade sig vara nöjda medan motsvarande siffra i Venezuela var 56% och i Colombia 36%. Peru är det land där man är minst nöjd med sin inkomst (18%) trots att man i snitt tjänar ungefär lika mycket som venozolanerna.

En alltid leende och gladlynt president - venezolanernas lycka?

7 kommentarer:

Pumita sa...

Oj, här fanns det mycket intressant läsning! Så går det när man vänder ryggen två sekunder... ;)

Det kan vara så att HC har lyckats sprida optimism och framtidstro, vem vet?

Vem är det förresten som har gjort undersökningen? Cepal?

Nadia sa...

Ja, jag har varit duktig på att blogga de senaste dagarna.

Undersökningen är inte gjord av Cepal utan av ett privat marknadsundersökningsföretag som heter Cimagroup.

Anonym sa...

Nu kanske det är jag som är trångsynt men vandrar inte detta hand i hand med chilenarnas ständiga sneglande norrut/över Atlanten?

Anonym sa...

Jag tänkte också att det nog kan ligga något i K's "trångsynthet". Den som ständigt jämför sig med den som är rikare kan aldrig bli nöjd, och det är väl lite det hela vår västerländska kapitalistiska kultur bygger på. Att ständigt jämföra oss med den som har mer, för att aldrig bli nöjd och ständigt sträva efter att köpa allt vi inte behöver.

PS, Nadia, jag tog mig friheten att länka till din blogg från min. hoppas det var ok ;-)

Linda sa...

Det hade ju onekligen varit intressant att veta VARFÖR de kände sig lyckliga, stod det något om det i studien?

Nadia sa...

K & Sukha: Det var onekligen en intressant tanke.
Framförallt om man tar i beaktning en del av de ting som du nämner Sukha. Konsumtionskulturen som chilenare tycks försöka sätta rekord i, man konsumerar för pengar man ej har. Köper en BMW för att ställa på uppfarten och sover på madrasser hemma för att finansiera en livsstil som överstiger de egna tillgångarna.

Och du Sukha, det är klart du får länka. Jag blir bara glad, ska ta mig en titt på din blogg med.

Linda: Det stod faktiskt en hel del om vad som var viktigt för att människor skulle känna sig lyckliga. Jag minns inte allt, men högt upp på listan stod ett fungerande familjeliv.

Anonym sa...

Jag är lite intresserad av vilken plats Colombia hamnade på i lycklighets-indexet. Många colombianer jag känner brukar nämligen framhålla att de, trots alla problem i landet, är världens lyckligaste folk.