14.12.06

Pinochet Jr avskedad

Chiles armé har avskedat Augusto Pinochet Molina, barnbarn till den avlidne diktatorn. Detta beslut togs efter det uppmärksammade tal som Pinochet Molina höll vid Pinochet den äldres begravningscermoni där han iklädd militäruniform uttryckte sitt stöd för militärkuppen samt hyllade att marxismen krossats på väpnad väg.
Såväl Chiles inrikesminister som president uttryckte sitt ogillande och klargjorde att man väntade sig att armén skulle fatta ett beslut om lämpliga åtgärder vilket den nu också har gjort.

Då Pinochet låg på lit de parade i Escuela Militar passerade över 60.000 personer kistan för att ta farväl av sin general. Portarna öppnade klockan nio på morgonen. Klockan ett på natten stod tusentals människor fotfarande på kö varpå man beslutade att låta portarna stå öppna resten av natten. Inte förrän fem timmar senare, när klockan slog sex på morgonen stängdes dörrarna på begäran av familjen som ville tillbringa en stund i ensamhet med den avlidne innan begravningscermonin klockan nio i tisdags morse.

Att 60.000 personer tog sig tid att köa utanför Escuela Militar under en stekande sol i 29 graders värme för att få en sista skymt av Chiles diktator är för mig obegripligt.
Jag skulle vilja skriva ett par ord om vad det är som får så stora delar av Chiles befolkning att avguda Sydamerikas värsta diktaror. För Pinochet är inte bara saknad av "galna överklasstanter" som jag läste någonstans. Snarare förvånas man över hur "vanliga" pinochetvännerna är. Kanske låter det dumt och naivt men för mig som svensk är det mycket svårt att begripa hur människor kan känna en sådan ömhet och sympati för någon som är skyldig till så mycket ont.
Jag känner att jag ännu har mycket att lära av Chile för att kunna förstå den beundran som så många känner för Pinochet. Jag hoppas kunna återkomma med en mer grundlig rapport om orsakerna till Pinochetvurmandet i Chile, kanske efter att jag har frågat runt i min egen bekantskapskrets där jag vet att det finns minst en handfull Pinochetvänner.

Inga kommentarer: