1.12.06

Kranvatten

Jag satt och slösurfade på internet då jag råkade snubbla in på en ressajt med tips och råd gällande bland annat Chile. Under avdelning kranvatten stod det att läsa att allt vatten som skall drickas, borsta tänder i eller användas till isbitar absolut måste kokas innan. Detta fick mig att tänka på ett lustigt inlägg som Therese skrev för ett tag sedan om att kranvattnet söder om Skåne faktiskt är drickbart trots att de flesta svenskar tycks tro det motsatta.
Vad för förfärliga sjukdomar man kan tänkas drabbas av efter att ha druckit chilenskt kranvatten framgick ej av sidan jag läste.
Jag skulle dock våga mig på att påstå att vattnet ur kranen i det här landet är tämligen ofarligt då det är den dryck som jag huvudsakligen har använt mig av för att släcka törsten sen jag kom hit. Jag brukar ha känslig mage men har alltså inte avlidit eller ens blivit det minsta sjuk av att dricka chilenskt kranvatten. De flesta chilenare gör dessutom precis som mig och dricker vatten direkt ur kranen utan att koka det innan. Särskilt gott skulle jag inte vilja påstå att det är men däremot tycks det vara ofarligt.

Något som de flesta jag lärt känna däremot tycks vara väldigt noga med är att skölja grönsaker och frukt väl. Det tycks till och med vara en chilensk vana att hälla en droppe klor i vattnet då man sköljer frukt och grönt. Denna försiktighetsåtgärd förefaller mig dock en aning överdriven, och ärligt talat; hur nyttigt kan det vara att hälla klor över salladen?
Sköljer mina grönsaker noga gör jag, men avstår helst från att ge dem en touch av simbassängsmak.

8 kommentarer:

Anna Malaga sa...

Vad trevligt att höra att du inte har avlidit ;-)
En del häller en droppe klor i salladsvattnet här ocksâ (inte jag). Däremot kan man lägga dem i en skâl vatten med lite vinäger i.

Nadia sa...

Ja, man vet ju forstas aldrig. Det chilenska kranvattnet kanske bjuder pa en langsam och plagsam dod.
Jag tycker inte det verkar sarskilt halsosamt att halla klor pa gronsakerna. Kanns som det ar troligare att man tar mer skada av kloren an av de eventuella bakterier som man kan tanka utrota med den.
Att lagga salladen i vinager tycker jag daremot later mkt halsosammare. Tack for tipset!

Pumita sa...

Om man planerar att stanna en längre tid i ett sydligare land, som du gör, är det säkert bäst att vänja sig vid de annorlunda baciluskerna från början. Sedan vet jag inte hur vanlig kolera är i Chile, men låter inte som en av de värst drabbade länderna.

Klor på salladen? Fy, vad äckligt!

Anonym sa...

Skulle vara kul om du gjorde en krönika om de olika typiska maträtterna maträttera samt snabbmaten, alltid kul att veta lite mer om gastronomin.

Nadia sa...

Pumans dotter; Sa resonerar jag med. Bast att vanja sig med en gang. Och annu har jag ju inte blivit magsjuk...ta i tra...

Visst later klor pa salladen vedervardigt?! Aven om det bara ar en droppe.

Anonym: Har inte sa bra koll pa det chilenska koket annu kanner jag, har dock skrivit lite om en del typiska chilenska ratter. Titta i arkivet och klicka under oktobermanad, dar hittar du ett par inlagg om typisk chilensk mat.

Anonym sa...

Att halla pa och koka vattnet nar man ar pa semester i Chile?? Jo, tjena. Enda anledningen jag skulle komma pa for att dricka flaskvatten istallet for kranvatten ar val att det inte ar sa varst gott. Men det ar ju a andra sidan precis i borjan, man vanjer sig ju fort vid smaken.
Men ar det inte sa att vattnet innehaller en massa tungmetaller och sant som inte ar sa varst nyttiga vid langvarig konsumtion? Fast de forsvinner val a andra sidan inte vid kokning...

For ovrigt ar val sana dar rad for turister inte nadigt overforsiktiga i storsta allmanhet. "Ta inte buss/tunnelbana utan bara taxi som du ringer och bestaller, stoppa inte en taxi pa gatan... drick inte kranvattnet, kop ingen mat pa gatan... osv, osv" :)

Nadia sa...

Vida Latina:Jag har faktiskt kopt en hel del vatten pa flaska men da enbart for smakens skull. Nar man val har lyckats vanja sig vid smaken pa kranvattnet gar det alldeles utmarkt att dricka. Borjar man daremot dricka flaskvatten istallet for kranvatten ar det svarare att vanja sig vid smaken.
Har egentligen ingen aning om vad for sorts metaller vattnet kan tankas innehalla har men det hade varit intressant att veta.

Att turistrad alltid ar ovedrivet formanande och uppmanar till forsiktighet kanske hor till. Men precis som du sager kan man ju vara forsiktig in i all oandlighet med risk for att formodligen ga miste om en del i upplevelsevag.
Na, hellre riskerar jag en magsjuka med en gang sa att jag kan njuta av all den goda maten sedan.

Anonym sa...

hahahahahah och vem har sagt det till dig? har du bott i Chile?
jag tror inte det... nästa gång glömt inte säga att vi tvätar spaggeti y tvättstugan!!!
ok ha det bra...
men nästa gång borde du lära dig mer .... hej då!!!!
Chilena de corazon!!!