5.12.06

Kusten



Chile har en märklig geografi. Landet är avlångt, osedvanligt smalt och omfattar en lång kustremsa som sträcker sig från Anderna i öst till Stilla havet i väst.
I väst gränsar Chile till Argentina och i norr till Peru och Bolivia.
Gränsdragningen, framförallt vad det gäller kustlinjen i norr är långt ifrån självklar och är fortfarande en grogrund till konflikter med Peru och Bolivia. Dessa två länder låg Chile i krig mot mellan 1879 till 1884. Kriget, ur vilket Chile steg ur som segrare berövade Bolivia hela dess kust och ledde till att Peru förlorade provinser som dock återgavs till landet i början av 1900-talet.
Det land som led det största nederlag var Bolivia som utöver sin kustremsa även förlorade salptern, en viktig tillgång för landet vid denna tidpunkt.

När nästa gränskonflikt kring kustlinjen uppstår återstår att se, under tiden så bjuder jag på bilder från den kust som fortfarande är chilensk.


5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag associerar till äckliga djur när jag ser bilderna, och jag ryser.... uäähähhh.

Linda sa...

Haha, jag förstår Johanna, men samtidigt: coolt :)

Nadia sa...

Johanna: ha, ha...det är ju äckliga djur. Fast den nedersta bilden är bara tång.

Linda: ja, dom ser lite läskiga ut, det får jag nog hålla med om ;)

Anonym sa...

Haha, jaså, det ÄR djur? Fattade inte. 8-)

Nadia sa...

Den andra bilden nedifran ar ju sadana dar sma djur som lever pa stenar vid havet. Men oversta och nedersta bilden ar bara ofarlig tang :)