20.7.08

Att se och göra

Jag har fortfarande mycket kvar att se och göra i Chile. När man vistas en längre tid på en och samma plats är det lätt att utflykter till närbelägna platser skjuts på framtiden. Åtminstone om man liksom jag tänker "Äh, det där kan vi göra nästa helg", "Idag är det för varmt/för kallt/för regnigt". Och så blir de där trevliga utflykterna inte av eftersom man istället ligger hemma på soffan och läser en bra bok.
Under den tid jag var i Chile hade jag planer på att besöka en vingård. Det finns en del vingårdar som ligger på lagom avstånd från Santiago. Jag är ingen stor vinkännare, fast jag tycker förstås att det kan vara gott med ett glas rött till middagen någon gång då och då. Men även om man inte är någon stor vinfantast känns att besöka en vingård som en lagom trevlig upplevelse. Igår kväll då jag drack ett chilenskt vin kom jag på nytt att tänka på det där med vingårdar, och visst skulle det vara roligt att besöka en om jag nu åker till Chile igen.
Till den lilla staden Pomaire som ligger ca en timma från Santiago kom jag heller aldrig iväg. Pomaire är känt för sina fina keramikföremål. Det är härifrån de speciella djupa fat i vilka man bland annat serverar nationalrätten Paila marina kommer. Tyvärr är ju keramikskålar och liknande lite svårt att ta med sig hem men till Pomaire bara måste jag när jag befinner mig i Chile igen.
Santiago som stad är ingen höjdare, men som tur är finns det många närbelägna platser som har mycket att se och bjuda på.

4 kommentarer:

Thérèse sa...

Jag vet inte så mycket om Chiles sevärdheter men tycker du ska besöka en vingård om du kan. När jag pluggade i Cadiz i Spanien besökte jag två bodegor , mycket intressant guidad visning och blev sen naturligtvis slussad till deras affär där det bjöds på provsmakning och förväntades att man skulle köpa några flaskor. Jag var faktiskt från början lite tveksam till bodegabesök , tyckte inte det verkade så kul men det var faktiskt jättekul och intressant och något jag absolut skulle kunna göra igen. Provsmakningen var heller inte fel för det var gott vin det bjöds på.

Nadia sa...

Vingård blir det nog, kanske mest för provsmakningens skull. Ha,ha.

Pumita sa...

Jag är lite känslig för rödvin men Echeverría är gott och tillhör favoriterna eftersom jag inte får ont i huvudet. Ska kolla var de finns nånstans.

P.S. Har du koll på om Llaima har lugnat ner sig?

Nadia sa...

Vin får man ju bara inte missa när man är i CHile, det är nästan lika viktigt som pisco sour :)

Hur det står till med Llaima har jag faktiskt ingen som helst koll på.