26.7.08

Sjukvård i Chile och Spanien

Jag har haft (o)turen att bli sjuk både i Chile och Spanien och således kunnat bekanta mig med sjukvården i bägge länderna. Det bästa i Spanien är att man som EU-medborgare har tillgång till fri sjukvård. Då jag varit sjuk har jag uppsökt statliga sjukhus och varit mycket nöjd med den vård jag har fått. Ibland kan man få vänta lite väl länge på sin tur precis som i Sverige men då man väl får träffa sjukvårdspersonal som sköterskor och läkare verkar dessa inte lika stressade som sina svenska kollegor. Sist jag hade halsfluss i Spanien träffade jag en riktigt trevlig läkare som till och med hade tid att skoja och skämta med mig, något som förmodligen aldrig skulle inträffa i Sverige.
Något som dock skiljer sig en aning åt jämfört med Sverige är synen på antibiotika. Jag har rätt många spanska kompisar som då de känner sig sjuka ofta struntar i att gå till läkaren och istället går direkt till apoteket för att köpa antibiotika. Antibiotika kunde man, åtminstone när jag bodde i Spanien, köpa utan recept. Bara en gång hände det att jag blev nekad att köpa antibiotika då jag saknade recept. När jag gick till nästa apotek runt hörnet var det dock inga problem att handla samma produkt utan recept.

I Chile är sjukvården dyr och i regel gäller; ju dyrare sjukvård, desto bättre. De privata kliniker som finns i landet är ofta trevligt inredda för att inte likna sjukhus och bra mycket trivsamare och lyxigare än svenska sjukhus.
Vid ett tillfälle då jag blev sjuk uppsökte jag ett sjukvårdscenter för chilenare som "bara" har statlig sjukförsäkring. Centret var lite halvskabbigt med flagnad färg från väggarna och hårda halvtrasig plaststolar i väntrummet. Okej att gå till en gång men inget som jag valde att söka upp igen. Och det märktes tydligt att centrets patienter inte hade det lika gott ställt som patienterna vid den privata klinik jag tidigare hade varit på.
Och förresten, skall man få tag på antibiotika i Chile får man se till att vara sjuk på riktigt då läkarkåren är lite mer restriktiva med denna vara än sina spanska kollegor.

3 kommentarer:

grancanariamamman sa...

Vi hade turen att slippa bli sjuka under vår Chile vistelse, (Murphys law eftersom jag köpt världens dyraste reseförsäkring), men Spaniens sjukvård är jag ju i ständig kontakt med och tycker faktiskt att den är alldeles UTMÄRKT, på många sätt bättre än den svenska faktiskt! Dock håller jag med om att de har alldeles för slapp inställning till antibiotika, inte bara att det kan köpas utan recept - det skrivs ut recept alldeles för lättvindigt också! I Sverige brukar man ju ta ett blodprov som bevisar att antibiotika måste sättas in, medan läkarna i Spanien tar det säkra före det osäkra utan prover och skriver ut antibiotika till höger och vänster...

Nadia sa...

Jag håller med om att den spanska sjukvården på många sätt och vis är bättre än den svenska.
Jag tror att många svenskar kanske har en lite felaktig bild av att "det är så mycket bättre i Sverige". Trots att spanjorerna kanske skulle behöva revidera sin syn på antibiotika.

Anonym sa...

Jag har ett skolprojekt om Chile och då ville jag veta om sjukvården i Chile och då kom jag till denna sida. Jag undrar då om det detta blogginlägg säger att sjukvården i Chile är ojämn och dyr?
Tacksam för svar
MVH elev