18.7.08

Provocerande ögonfärg

Flera gånger då jag har stött ihop med gamla bekanta eller ibland för mig främmande människor har det hänt att de har kommenterat lillprinsens blå ögon. Efter att de tagit sig en titt på mina bruna ögon har den stående frasen varit; "Vilken tur att han har fått blåa ögon!". Måhända är jag lite snarstucken men jag kan inte låta bli att känna mig lite provocerad, och vad förväntas man svara på en sådan kommentar? "Ja, för hade han fått bruna ögon som jag hade det ju varit väldigt synd om honom" eller "Ja det är ju verkligen tur, för bruna ögon är ju gräsligt fult!". Hade jag befunnit mig i Chile hade kommentarerna förmodligen inte förvånat mig särskilt mycket, men i Sverige känns den oerhört märklig.
Men vad vet jag, kanske är det så att jag själv och alla andra miljarder människor med bruna ögon på vår jord har haft en jäklig otur utan att vi ens är medvetna om det.

13 kommentarer:

Pumita sa...

Finns det nåt vackrare än mörkbruna ögon - som här t.ex.? Eller förresten, det beror på vem de sitter på, oavsett färg alltså! Själens spegel heter det ju. Då är färgen inte så viktig. Själv har jag blågrågröna och har aldrig velat ha nåt annat. De har funkat bra hittills! ;)

Anna Malaga sa...

Öh? Det var ju verkligen lustigt! Jag hade frâgat "hur dâ menar du?" sâ att personen hade fâtt förklara sig.
Jag fick ofta samma kommentar här, men trodde att det berodde pâ att nästan alla har bruna ögon, sâ dâ kan det ju vara kul med blâa.
Sonen har gröna ögon nu.

Sara sa...

Märklig kommentar? Och dina vackra ögon (vet i alla fall hur ett av dem ser ut) hade ju knappast varit trist att ha!
Men jag reagerar på att det är lite ovanligt, det är tydligen 20% sannolikhet att ett barn får blå ögon, om en av fÖräldrarna är brunögda. Och då måste ända bägge föräldrarna bära på anlag för blå ögon eftersom brunt är dominant!

Anna Malaga sa...

Sara - mâste rätta, för det är inte sâ konstigt. Om den ena föräldern är blâögd och den andra brunögd med blâtt anlag, har barnet 50% chans att bli blâögd. Om bâda föräldrarna är brunögda med blâtt anlag är chansen/risken 25%.
Om en av föräldrarna bara har bruna anlag fâr alla barnen bruna eller bladfärgade ögon (t.ex gröna)
Det som hade varit konstigt är om tvâ blâögda hade fâtt ett brunögt barn, blâögda kan inte bära bruna anlag.
Sen ändrar barn ocksâ ofta ögonfärg under det första âret.

Anonym sa...

Mäh! :-) Vad menar de med det egentligen?
Vi brunögda har ju haft en himla tur som fötts med den överlägset vackraste ögonfärgen.
Jag håller med dig, hade det vart i Chile el Spanien hade en sådan kommentar varit föga förvånande. Min första tanke var därför att det förmodligen var svenskar med invandrarbakgrund som fällt kommentarerna.

Nadia sa...

Pumita: Jag tycker nog som du, att ögon är vackra beroende på vem de sitter på och oavsett vilken färg de råkar vara av.

Anna malaga; Att fråga "hur då menar du?" var ett bra tips. Då kan man säga ifrån utan att behöva verka dryg.
Själv skulle jag nog också haft större förståelse för liknande kommentarer om vi hade befunnit oss i ett land där blåa ögon var ovanligt, men i Sverige?!

Sara: ja, visst är det en märklig kommentar. Kanske är det lite ovanligt men turligt? Nja, jag vet inte. Lillprinsens pappa har melerade ögon som skiftar mest i grönt. På båda släkternas sida har lillprinsen dock fastrar, farmor och mormor med blå ögon.

Marie: Ja, jag undrar också vad de menar. I några fall har de handlat om svenskar med invandrarbakgrund som har kommenterat det och då har jag tänkt som du. I andra fall har det varit svenskar

It´s all about me sa...

menar du allvar? Vilken del av Sverige bor du i? Det kan knappast vara Stockholm! Jag har aldrig hört en sån kommentar någonsin till någon här... Och bruna ögon är ju absolut det finaste förövrigt, men sådär säger man ju inte, varesig åt ena eller andra hållet!! Gud vad stört!!

Nadia sa...

Annaluna: Bor i Göteborg...
Tycker inte heller man säger så men nästa gång skall jag nog använda mig av Anna från Malagas råd, att fråga "hur då menar du?"

It´s all about me sa...

DESSUTOm kan du säga att "det var ju synd att han inte fick bruna, eftersom bruna ögon är mycket starkare än blå och klarar både sol och att hålla sig borta från sjukdomar bättre. Gamla människor med blå ögon brukar alltid se sämre och få ögonsjukdomar, vilket inte lika många brunögda får/gör". Så det så! Jag önskar att jag hade starka, bruna ögon!

Nadia sa...

Det visste jag faktiskt inte, men tack för fler tips på saker man kan säga om det skulle upprepas!

nina sa...

Kan bara hålla med resten, väldigt konstig och irriterande kommentar. Bruna ögon är ju jättefint!

Och annalunas kommentar var intressant, att bruna ögon är starkare. Det visste jag inte men har misstänkt det. Det verkar vara mycket ovanligare med synfel här t.ex. och jag har märkt att folk här klarar solljuset mycket bättre än vad jag gör. De kan ha ögonen öppna i solljus medan jag får gå och kisa...

Nadia sa...

Javisst är det en märklig kommentar, med tanke på det annaluna har skrivit bör man ju vara tacksamm över att man har fötts med bruna ögon! :)

Anonym sa...

Men, så kan man ju inte säga...