16.7.08

Plazas


Plaza de Cervantes i Alcalá de Henares. Bild från Wikimedia

Är det något jag saknar från Spanien är det alla dessa torg fulla av cafér, utomhusserveringar och människor som dricker en cortado eller tinto de verano i skuggan av ett parasoll.
I jämförelse med spanska plazas(torg) är svenska torg ofta kalla, döda och folktomma. Ett torg i Sverige är alltför ofta bara en kal, öppen plats. Kanske står en dammig staty i mitt därpå men mer livat än så blir det oftast inte.
När jag studerade i Alcalá de Henares, en liten och sömnig småstad en bit från Madrid, passerade jag varje dag stans största torg Plaza de Cervantes. Under förmiddagen satt där äldre män i koftor och baskrar och diskuterade livets trivialiteter innan solens brännande strålar gjorde torget till en outhärdlig plats att vistas på.
På eftermiddagen efter lektionernas slut frekventerades torget av hela familjer, glassätande barn, arga mödrar som bannade de små och pappor som läste dagstidningen.
Det är sällan man ser ett folktomt spanskt torg. Bara under dygnets mörkaste timmar och i gryningen vilar det.

4 kommentarer:

Thérèse sa...

Åh nu fick du mig att längta tillbaka till Spanien. Kan bara instämma en spansk plaza är inte som ett svenskt torg. Det är ofta fullt av uteserveringar och ett fantstiskt folkliv. En plats man gärna dröjer sig kvar på. Just Alcala de Henares har jag tyvärr bara varit i två gånger trots att det låg så nära Madrid. Mitt Renefe-tåg från Alcobendas hade Alcala som ändhållplats men jag tog mig bara dit två gånger. Det är en pittoresk och mysig stad.

Förresten jag skrev en kommentar till dig på Saras blogg som inte alls har med Spanien att göra utan förlossning och smärtlindring. Eftersom jag inte vet om du kikar in där igen passar jag på att fråga här också. Båda mina barn är födda i Göteborg och ett av dom födde jag utan smärtlindring. Hur som helst blev jag båda gångerna erbjuden akupunktur som smärtlindring. Jag var skeptisk och tackade nej. Idag har jag positiv erfarenhet av akupunktur så jag hade nog provat. Har hört att det inte är så vanligt men förekommer på vissa ställen och då bland annat i Göteborg där det lär vara populärt. Blev du erbjuden det?

Anna Malaga sa...

Ja, det är verkligen skillnad! Bara nâgra fâ svenska städer har mysiga torg. I de flesta byar är det bara A-laget som sitter där.

Thérèse sa...

Nu finns resa med barn inlägget uppe på min blogg.

Nadia sa...

Therese: Alcala är verkligen mysigt. En riktig småstad men ändå så nära till Madrid.
När jag var i Madrid i höstas hade jag tyvärr inte tid attåka tid fastän jag var lite sugen.

Akupunktur nämnde barnmorskan på MVC, själv använde jag bara mig av TENS-kuddar under förlossningen och känner tyvärr ingen som testat apkupunktur.

Anna: Ha,ha! Du har absolut rätt, A-lagarna glömde jag att nämna. Dom finns ju alltid där som ett pittoreskt inslag ;)
Konstigt att man inte utnyttjar torgen på ett bättre sätt och gör dom till ett trevligare ställe att vistas på med caféer och liknande.