22.7.08

Bärsjal vs bärsele

Nu när min prins har hunnit bli drygt ett halvår känner jag mig som något av en veteran både vad det gäller vagnar, bärselar och bärsjalar.
Rätt ofta ser man föräldrar som bär sina små i babybjörnselar, även bärsjalen tycks bli allt populärare trots att den fortfarande hamnar i skuggan av babybjörn.
Hemma har jag både en elastisk bärsjal samt en babybjörn, smart och praktiskt om man till exempel skall till stan, springa i affärer och vill slippa släpa på en tung och otymplig vagn.
Bärsjalen slår överlägset babybjörnen. Att bära sitt barn i en babybjörn är som att ha en ryggsäck på magen, med bärsjalen fördelas vikten jämnare över kroppen och eftersom barnet bärs så tätt intill den egna kroppen känns det inte som att bära på ett externt föremål. Dessutom går bärsjalen att använda redan från det att barnet är nyfött, för att kunna bäras i en babybjörn måstet barnet vara ett par månader gammalt.
Jag kan inte begripa att så många fortfarande använder sig av bärselar när en bärsjal är så mycket bekvämare. Bärsjalar sägs dessutom vara bättre för barnet som finner trygghet i att vara nära föräldern. I övrigt är bärsjalen också ett bättre alternativ ur ergonomisk synvinkel såväl för barnet som för föräldern. Det enda negativa jag kan säga om bärsjalen är att det kan vara lite knepigt att få till en bra knytning till en början men när man väl har lärt sig är det inte särskilt svårt.

2 kommentarer:

It´s all about me sa...

Om/när jag får barn ska jag absolut ha en bärsjal! Att man har sele här är bara för att vi böivit lurade av försäljarna...barnet ska vara så nära kroppen som möjligt, absolut!

Nadia sa...

Det gör du rätt i, bärsjal är grymt!
Jag tror att många föräldrar köper en babybjörn just för att "alla andra" gör det.