22.7.08

Presenter

Skall man resa bort är det alltid kul att ha med presenter. När jag var i Chile märkte jag snabbt vilka av de presenter jag hade med mig som blev extra populära. Mörk choklad kommer jag definitivt ta med mig, i Chile går det bara att få tag på mjölkchoklad. Helt okej för mig som föredrar ljus framför mörk choklad. Men jag har en kompis i Santiago som är ett riktigt chokladmonster och som bett mig ta med mörk choklad.
En annan succé bland mina presenter var smaksatt te i lösvikt. I snabbköpen i Chile finns det mest Earl Grey i påsar, absolut inget för en te-gorurmet som jag själv. Speciellt populärt var det bland mina chilenska kompisar med ett grönt te med smak av rabarber och grädde. Min personliga favorit just nu är grönt te med smak av persika, något som också lär följa med i resväskan.
Förutom det jag nämnt ovan är jag nog rätt idéfattig vad det gäller presenter att ha med när man åker utomlands. Helst skall det ju vara något som väger lite och är typiskt svenskt. En inte helt lätt kombination.
När jag var på IKEA för några veckor sedan köpte jag faktiskt ett paket med dalahästar i choklad, sådär lite lagom kul och fånigt.

3 kommentarer:

Pumita sa...

Hehe, det där med dalahästar är ju kul! Ska se om jag kan hitta några såna och ta med mig. Marabou mjölkchoklad var en hit i Bolivia!

Linda sa...

Vi hade väskorna fullpackade med presenter till våra japanska vänner när vi kom hit. Te med smak av jordbugg och blåklint, jordbuggskola och textiler med svenska motiv var väldigt populärt. Många av våra japanska vänner har dock redan dalahästar så det räcker och blir över, men det där med choklad i form av dalahästar var något nytt!
En vän till mig tog med sig glögg och pepparkakor när hon åkte till Algeriet över julen; pepparkakorna var en hit - inte glöggen ;)

Nadia sa...

Pumita: Ja, dalahästarna var lite roliga och förpackningen var också fin! :)

Linda: Textiler var en bra ide! Tidigare har jag faktiskt haft med mig kökshandukar med t.ex. älgmotiv och liknade, också en rätt kul present.
Och godis är förstås alltid gångbart det med. :)
Glögg tycker jag också är en väldigt bra present, tyvärr väger det ju lite för mycket och finns bara att handla under vintermånaderna