4.7.08

Boktips


Ingen som har läst tidningen eller sett nyheterna under de senaste dagarna kan väl ha undgått att höra talas om fritagningen av den colombianska politikern Ingrid Betancourt som suttit fången hos FARC-gerillan i sex år.
För ett par år sedan läste jag en bok skriven av Betancourt; Until Death Do Us Part: My Struggle to Reclaim Colombia , ett slags memoar om hennes uppväxt med en UNESCO ambassadör till far och en före detta skönhetsdrottning till mor, hur hon kom att bli intresserad av politik och hennes arbete som partiledare och presidentkandidat för Partido Verde Oxigeno.
Jag vill minnas att boken var både underhållande och intressant. Fast nu hoppas jag förstås på att snart få läsa en bok om Betancourts sex år som fånge i den colombianska djungeln.

2 kommentarer:

Thérèse sa...

Låter spännande. Jag känner ju mest till Ingrid Betancourt för att hon varit fånge hos FARC och politiker för dom gröna. Jag har inte läst något av henne. Vore kul att göra. Läste att hon skulle skriva en pjäs om sin tid hos guerillan. Just nu var hon inte så sugen på att återvända till politiken utan skulle umgås med sina barn vilket enligt henne var ett delikat problem då ett barn bor i Paris och ett i New York. Hur som helst är det fantastiskt att hon äntligen är fri. Jag kan delvis förstå FARCs idé om att bekämpa orättvisor och fattigdom i Colombia men det här med kidnappningar och att hålla människor fångade i åratala känns bara hemskt och något jag absolut tar avstånd från. Jag hoppas så klart att fattigdom och misär kommer att tillhöra historien i Colombia och alla andra länder snart men det ska inte ske genom kidnappning och tortyr som tydligen Ingrid Betancourt var utsatt för. Förresten vet du varför hon heter Ingrid? Känns varken som ett spanskt eller franskt namn direkt.

Nadia sa...

Jag kan också förstå orsakerna till att en rörelse som FARC existerar, men jag känner inga sympatier för dem idag och inte för deras tillvägagångssätt heller.
Vad skall man
säga?
Dom är helt ute och cyklar.
Själv skulle jag nog tycka det vara intressant att se INgrid ge sig in i politiken igen.

Och namnet, har ingen aning vad hon har fått det ifrån men jag har träffat rätt många latinamerikanska tjejer som heter just Ingrid. Anar att namnet kanske blivit känt och populärt i Latinamerika genom Ingrid Bergman.