7.7.08

Begagnade böcker

Häromdagen gick jag förbi ett antikvariat, en riktig pärla fullproppad med gamla böcker. Jag fyndade tre pocketböcker för trettio kronor och gick därifrån mycket nöjd med mina inköp.
Jag minns att jag under min barndom varje lördag gick till tobaksaffären tvärs över gatan för att köpa Bamsetidningar. Två gamla tidningar kunde bytas mot en ny, på så sätt räckte min veckopeng till lite fler tidningar och någon annan fick förhoppningsvis glädje av de tidningar som jag redan läst.
Varför finns inget liknande för pocketböcker? Mina hyllor svämmar över av pocketböcker. För de mesta läser jag dem bara en gång, därefter står de och samlar dam i hyllorna istället för att läsas igen.
Bokcrossing finns ju förstås, fast det är inte riktigt samma sak. Jag skulle gärna vilja ha någon att byta pocketböcker med. På min arbetsplats fanns en bokhylla till vilken folk kunde ta med sig lästa böcker som de inte längre ville ha. Det var ett bra sätt att bli av med böcker som man inte längre ville ha eller hade plats för, ibland hittade man dessutom något att själv ta med sig hem.

5 kommentarer:

Sara sa...

Det är väl underbart att handla böcker!
Jag brukar ge bort travar med pocketböcker när jag läst dem, det är ju så att man oftast bara läser en gång, och det är ju synd att bra böcker ska stå olästa... Bra idé med hyllan på ditt jobb!

Pumita sa...

Vi har också en hylla på jobbet där man kan lämna böcker men det blir inte av så ofta att jag tar med mig. Däremot byter vi böcker med varandra. Lite svårt för dig som är mammaledig men jag skulle tro att Myrorna kommer och hämtar om man ringer dem.

Thérèse sa...

Tycker också det låter som en bra idé att ha ett ställe man kan lämna pocketböcker man läst och ta med sig några nya hem. Jag brukar byta med en kompis ibland. Om hon läst en pocket hon tror jag gillar och vice versa brukar vi ge bort den. På vårdcentralen på Ekerö utanför stockholm fanns en låda man kunde lämna böcker och ta gratis. Fast man kanske inte besöker en vårdcentral så ofta och då kanske man inte tänker på att ta med en bok. Ett kafé eller liknande borde nappa på idén , det krävs ju ingen större organisation bara en skylt och en bokhylla eller en låda.

grancanariamamman sa...

En kompis här på Gran Canaria har ett cafe där man lägger 6 euros eller en pocketbok i pant och får sedan ta med sig en annan hem. Och så håller vi på i all oändlighet! Turisterna brukar oftast lämna in böckerna de haft med sig när de åker hem så urvalet ökar ständigt!

Det finns också bibliotek på Svenska Kyrkan som man kan låna gratis.

Nadia sa...

Sara: Jag skulle kunna handla hur mycket böcker som helst, bara jag hade någonstans att förvara dem!
Jag brukar också ge bort böcker fast hade nog tyckt att det vore roligare att kunna byta med någon.

Pumita: Hylla på jobbet är en jättebra ide tycker jag, jag brukade ta med mig böcker till jobbet rätt ofta.

Therese: VC tycker jag iofs låter som ett bra bokbytarställe men som du säger är det ju inte så jätteofta som man besöker VC så då kanske man glömmer bort att ta böckerna med sig.
Jag vill också ha en bokbytarkompis! ;)

Grancanariamamman: Ett cafe tycker jag låter som en alldeles ypperlig plats att byta böcker på, som du säger visiteras det ju säkerligen av en hel del människor.
Kommer jag någonsin iväg till Gran Canaria skall jag definitivt besöka din kompis cafe!