3.8.08

Böcker jag önskar att jag ännu inte läst...


Sommaren har gått fort, vi är redan inne i augustimånad. Men för många återstår ännu ett par härliga semesterveckor.
När jag är ledig och vill slappa är min favoritsysselsättning att läsa. Trots att jag numera har en liten att ta hand om har jag faktiskt en hel del tid att läsa. Här följer tips på fyra av mina favoritböcker i pockethyllan, fyra böcker som är så bra att jag önskar att jag hade läsningen av dem framför mig.

Giftträdets bibel av Barbara Kingsoliver är en storslagen familjekrönika om en missionärsfamilj som flyttar till belgiska Kongo. Såväl familjen som landet de anländer till är i upplösningstillstånd. En riktig tegelstensroman fylld av romantik, tragik och spänning.

Rasrisk
av Mattias Gardell handlar om olika extremiströrelser i USA. Mattias Gardell har bland annat träffat och intervjuat ledare och medlemmar i Ku Klux Klan och Nation of Islam. Rörelser, kan det tyckas, av vitt skilda slag som emellertid har en hel märkliga idéer gemensamt. Superintressant och engagerande!

Olja av Gunnar Lindstedt som 1998 belönades med stora journalistpriset berättar på ett personligt sätt om världens sinande oljekällor och vad som kommer att hända den dag dåvärlden står utan olja.
Intressant och viktig läsning.

Doktor Romand av Emmanuel Carrère är en oerhört fascinerade historia som dessutom är sann. Jean-Claude Romand levde ett liv i lögn och lyckades dupera hela sin omgivning. Han utgav sig för att vara läkare för WHO och levde långt över sina tillgångar. I själva verket tog Romand aldrig sin läkarexamen utan tillbringade dagarna sittandes på en parkbänk. I mitten av 90-talet fick historien ett tragiskt slut då Romand mördade sina föräldrar och satte eld på det hus i vilket hans fru och barn befann sig. Frun och barnen omkom, Romand överlevde.
Är ni sugna på en riktigt spännande bok kan jag varmt rekommendera denna som är bättre än de flesta deckare.

4 kommentarer:

Sara sa...

Jag skriver upp till nästa bokbeställning! Det här är faktiskt böcker jag inte hôrt sa mycket om!

Nadia sa...

Gör det, speciellt Dr Romand är riktigt bra.

christel sa...

Tack för tipsen, har noterat titlarna. Hade inte hört talas om någon av böckerna innan.

Nadia sa...

Varsågod!
Tycker inte riktigt att böckerna har fått den uppmärksamhet de förtjänar för de är bra allihopa.