7.1.07

Bloggenkät

Ok Pumans dotter, jag antar din utmaning så här kommer mina svar:

1. Hur länge har du bloggat?
Den här blogggen föddes i oktober förra året. Dessförinnan hade jag en annan blogg, om denna också räknas har jag bloggat sedan april 2006.

2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut, en månad innan du själv började blogga?
Det verkade kul att blogga och framförallt tyckte jag att det var intressant att få ta del av vanliga människors upplevelser och erfarenheter.

3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?Mitt liv i utlandet var den första blogg jag började läsa och riktigt fastnade för. Eftersom jag älskar Madrid var det kanske inte så konstigt att jag fastnade för Thereses blogg. Hon skriver intressanta, roliga inlägg och har en bra blandning av fakta och vardagsliv.

4. Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du så här i efterhand läser dem?
Mina första blogginlägg har ju inte hunnit bli så gamla ännu så jag kan inte direkt påstå att jag efter tre månader ser på dem med nya ögon.

5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet, som läsare? Ett tiotal.

6. Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar (t ex teknikbloggar, modebloggar, politiska bloggar)? Jag läser mycket resebloggar, tycker om vardagsbloggar också men helst skall bloggarna jag läser ha ett tema som är någotsånär klart och tydligt för läsaren.

7. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om. Kommer faktiskt inte på någon.

8. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om.
Jag läser som sagt en hel del bloggar som liksom min egen handlar om resor och vardagsliv. Men själv tycker jag att min egen blogg har blivit mer "svamlig" på sista tiden. Jag tar förmodligen upp för mycket petitesser för att vara en riktig reseblogg och kan därför inte jämföra mig med någon sådan blogg vilket annars hade legat närmast till hands.

9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?
De läser men kommenterar ej. Mamma är förstås glad över att ha lite insyn i mitt liv på andra sidan jorden.

10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg? Det vet jag faktiskt inte men jag skulle tro det.

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden?
Jag är inte alls privat, skulle gärna vilja vara lite mer personlig för jag upskattar när folk bjuder på sig själva men jag tror jag är sådan som person. Jag låter inte gärna människor som jag inte känner väl ta del av mitt privatliv.

12. Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför.
Mitt privatliv (se ovan), kläder,shopping och annat som jag egentligen finner rätt ointressant.

13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du?
Kanske en trea på en skala mellan 1 och 10. Jag startade den här bloggen för att min familj och mina vänner skulle få veta vad jag gör i Chile. Jag slipper skriva massmejl och mina nära och kära därhemma kan både se och läsa om vad jag har för mig.
De som lämnar kommentarer på min blogg är dock mest andra bloggare och om det inte vore för dem skulle det nog kännas som att ingen läser bloggen varför själva skrivandet av den skulle te sig rätt meningslöst. Jag antar att jag på sätt och vis önskar få bekräftelse åtminstone på att någon läser bloggen.

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?
Kanske till viss del. Men precis som jag väljer att ínte skriva om en del saker antar jag att andra gör likadant så trots att man kan skapa sig en bild av personen bakom bloggen tror jag aldrig den helt och hållet kan överensstämma med verkligheten.

15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen? I sådana fall: Var de som du trodde att de skulle vara, eller blev du förvånad?
Japp, Erika. Hon visade sig vara hur trevlig som helst (trevligare än väntat) och vi har gjort mycket kul ihop här i Santiago.

16. Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga? Vet inte.

17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar? Och i sådana fall: Hur har du hanterat detta?
Nej.

18. Har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar? Nej, men så är jag också ofta ganska försiktig med vad jag skriver.

19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?
Det är tyvärr både beroendeframkallande och tidsödande.

20. Tror du att du fortfarande bloggar om två år? I sådana fall: Tror du att ditt bloggande har förändrats då?
Ingen aning. Jag kommer att blogga så länge jag känner att det är kul och så länge jag har något att skriva om.

21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra? Jag tror faktiskt inte de kommer att ha någon större inverkan.

22. Avslutningsvis 1: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?
Ett underhållande tidsfördriv, är jag någon gång uttråkad kan jag alltid slänga ihop ett blogginlägg.

23. Avslutningsvis: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig?
Jag har fått ta del av andra människors liv, vardag, äventyr och leverne på ett sätt som förmodligen inte hade varit möjligt utan bloggens existens. Dessutom förvånar det mig att jag tycker personerna bakom många av de bloggar jag läser verkar vara både oerhört sympatiska och kunniga.

24. Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten:
Den som vill och orkar!

2 kommentarer:

Pumita sa...

Kul att du svarade! Fast det där med svamligheten håller jag inte med om. Tycker att din blogg är snyggare med den nya layouten och du har många fina bilder från Chile.

Nadia sa...

Ja, jag tyckte ju att det var kul att läsa andras svar så jag kände mig tvungen att även svara själv.

Skönt att höra att det inte är lika svamligt som jag tror! ;)