28.1.07

Sushi och humitas

Sista dagen i Santiago passade jag på att äta sushi som hör till mina favoriträtter.
I Santiago finns det gott om sushiställen, favorithaket ligger på en av gatorna vid det centrala torget Plaza de Armas. Restaurangen är peruansk/japansk vilket känns som en något konstig blandning. Precis som inredningen, i restaurangen hänger peruanska masker, bilder på inkaguld och tavlor som avbildar tjusiga japanska damer i en härlig blandning. Men vad gör väl det när maten smakar väl?
Äter man sushi i Chile skall man definitivt välja en variant som inehåller avokado, för till skillnad från hemma är avokadon alltid mjuk, mogen och smälter i munnen. Minna favoriter är risrullar som på utsidan är helt inrullade i avokado istället för det vanliga algerna.

Min sushimiddag med favoritrullarna av avokado


Då jag kom hem fick jag tillfälle att smaka den chilenska specialiteten humitas. Humitas är gjorda av majs och majskolvsäsongen hade just inletts varför rätten var idealisk, majs är billigt och finns i massor.
Till humitas används färska majskolvar som har bladen kvar. Bladen plockas försiktigt av för att användas senare i matlagningen.


Många majsblad går åt då man gör humitas.

Vill man göra humitas hemma behövs följande ingredienser:

12 färska majskolvar
1 finhackad lök
smör eller margarin att steka i
salt
basilika (om så önskas)

Då bladen är avplockade från majskolvarna rivs majsen av med hjälp av ett rivhjärn. Alternativt körs majskornen i en mixer, om majskorna är hårda kan man tillsätta lite mjök, om de är för mjuka kan lite mjöl hällas i blandningen.
Löken steks i en stekpanna, då den blivit mjuk blandas den med de rivna majskorna och saltas. Av löken och majskorna rörs en smet ihop som senare kommer att läggas i majsbladen.
Majsbladen sköljs i hett vatten för att bli mjuka och följsamma, därefter används till varje humitas två blad som fylls med majsröra. Humitas viks sedan ihop till små knyten som binds ihop med ett snöre av majsblad.
Till sist sänker man ned majsknytena i en gryta med kokande vatten och låter dem koka i 20 minuter.

Majsbladen fylls med röran av riven majs och lök

Humitas färdiga att serveras

Humitas äts gärna tillsammans med chilenarnas favoritsallad gjord på lök och tomater.

4 kommentarer:

Pumita sa...

Sushin är en fröjd för ögat!

Humitas har jag aldrig hört talas om, är det typ en förrätt eller en måltid? Äter man majsbladet också?Jag tror ju inte det, men jag måste ju fråga, eftersom jag inte vet. =)

Thérèse sa...

Det där såg ju både spännande och gott t. Jag blir riktigt hungrig trots att jag nyss har ätit middag

Linda sa...

Jag håller med Johanna; sushin är en fröjd för ögonen! Det är spännande med sushi, för det lagas ofta så annorlunda utanför Japan än hur det lagas i Japan. Det där med avocado t.ex., det använder man inte i sushi alls. Våra japanska vänner hade för sig att det var en trend som startat i USA och sedan spritt sig, men (av ganska förståeliga skäl) aldrig kommit till Japan. Själv älskar jag avocado och äter den gärna i sushi, hur icke-japanskt det än är :P

Nadia sa...

Pumans dotter: Visst är sushi härligt att titta på, och framförallt gott!

Humitas är huvudmåltiden, soppa serveras ofta som förrätt och det är bara majsröran innuti som äts.

Therese: Humitas borde du testa att göra! Själv tycker jag att allt som innehåller majs är gott även om humitas i mitt tycke är lite svagt kryddade.

Linda: Sushi är det bästa som finns! Här hemma har jag redan hunnit besöka mitt favoritsushiställe 3 ggr trots att jag inte varit här i en vecka ens.
Och avokado är ju absolut den godaste sushifyllning som finns! Men varför används det inte i Japan? De förståeliga skälen är för mig obegripliga :)