5.1.07

Reggaeton

Reggaeton tycks vara en evig plåga som aldrig vill ta slut. För egen del stiftade jag min första bekantskap med musikstilen för ungefär sex år sedan då jag av ett par vänner från Panama som jag träffade i Spanien torterades genom att tvingas lyssna långa stunder till artisten el Chombo. Vart reggaeton ursprungligen kommer ifrån råder det delade meningar om. Puerto Rico, Dominikanska Republiken eller Panama brukar nämnas som tänkbara länder. Mina vänner från Panama hävdade förstås bestämt att äran bakom uppkomsten av denna fantastiska musikstil tillföll deras eget hemland.
Efter att jag hade rest hem från Spanien dröjde det ett tag tills jag kom att höra reggaeton igen, denna gång kom den via svenska radiostationer i form av Daddy Yankee. Jag blev rätt snart trött i öronen av att lyssna på Daddy Yankee sjunga om gasolina. Som tur var växte sig min avsky aldrig lika stark som hos en av mina chilenska vänner i Sverige som menade att han skämdes för att vara latino varje gång han hörde Daddy Yankee.
Nåväl, här i Chile fortsätter reggaeton att vara riktigt hett. Och hetast i sommar är Calle 13 med sin låt Atrevete-te som jag faktiskt inte kan låta bli att tycka är riktigt grym trots att video bjuder på ett i mitt tycke alltför stort antal skakapårumpanbrudar. Värt att nämna är dock att den vann en Grammy Latino för bästa video.

Atrévete - MUSICA.COM


Som tur är har jag upptäckt ett TV-program som går att se via kabel-TV och vänder sig till alla oss smygreggeaton fantaster. Programmet spelas in i Puerto Rico och heter Mundo blin, blin (såklart!). Så nu kan jag alltså sitta hemma och digga i TV-soffan utan att behöva utstå trakasserier från mina vänner för min taskiga musiksmak.

Tuffaste killen? Bästa TV-programmet?

9 kommentarer:

Johan T sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Johan T sa...

hahaha välkommen ut ur reggetongarderoben! ;-)
Jag är också smygfantast av musiken, men dock inte av den "visuella estetiken"... Var det lite café con piernas där i videon, förresten?

Pumita sa...

HAHAHA... Lo que pasó pasó entre tú y yo... ska man skratta eller gråta? Jag vet inte men visst kan det vara medryckande ibland. Hjärntvätt kallas det visst. ;)

Såg Calle 13 på tv förra veckan (Grammy-galan) och blev inte "frälst" direkt iaf. Ja, det var gott om ben och rumpor.

P.S. På Kuba sa de att reggaeton kommer därifrån...

Nadia sa...

Sukha; Tack! Jag känner mig som en ny människa nu när jag tagit av mig masken och ä n t l i g e n låtit mitt rätta jag komma fram.

Jag tror nog varenda tjej i videon skulle få jobb på vilket cafe con piernas som helst. Om de nu skulle bli arbetslösa när reggeatoneran gått i graven.

Pumans dotter: Calle 13 är ju bara bäst! Det är mina absoluta favoriter i reggeatonvärlden.

Susanne sa...

Det var en ny musikstil för min del, men oj, vad medryckande. Påminner om en blandning mellan cumbia (min absoluta favorit) och reggae, tycker jag, som dansat NÄSTAN på det där sättet i Nicaraguas tropiska hetta. Ska man skämmas då? :-)

Anonym sa...

Haha, vi är nog alla lite garderobs-reggeatón-fantaster!

Jag älskar den innovativa stavningen... "sthright faihter"...!

Nadia sa...

Susanne: Visst är den medryckande! Man kan liksom inte låta bli att vara smygreggeatonfantast.

Musiken uppmuntrar till rumpskakande, inget att skämmas för! ;)

Vida Latina: Jag visste väl att det fanns fler än bara jag! ;)

Det syns att de har stavat med hjärtat!

Anonym sa...

what?..digga reggaeton i smyg? Vad är det för snack?...jag kör runt med reggeaton i min bil varje dag, spelar det fastän jag knappt hänger med någon sydamerikan och allihopa gillar flera låtar på skivan.

Fattar inte vad ni snackar om....

Ha det

Nadia sa...

Tonio: Det är bra att du klarat dig undan smygträsket och vågat "komma ut ur garderoben" med din musiksmak! ;)
Jag skall fundera på att göra d samma :)