16.1.07

Och hur var det med peson egentligen?

Ja, hur står det till med den argentinska peson sett ur turistens perspektiv? Är Buenos Aires verkligen så billigt som ryktet gör gällande?
Efter 2001 då landets ekonomi havrerade totalt färdades ett lemmeltåg av turister till Argentina för att roa sig och shoppa loss rejält för nästan inga pengar alls. De senaste åren har ekonomin dock stabiliserats och tillväxten har varit god. Detta till trots tycks Buenos Aires fortfarande vara ett enda stort shoppingmecka för Sydamerika och kanske till och med hela Latinamerika. I Buenos Aires malls och shoppingstråk trängs stora grupper av turistande brasilianare med mexikaner överlastade med prylar.

Själv tycker jag nog att ryktet om hur billigt Argentina är, är något överdrivet. Men kanske beror de mer på de förväntingar man har för då folk ständigt talar om hur oerhört billigt det är tror jag att allting skall kosta två kronor, och riktigt så är det givetvis inte.
En middag kan man få för en hyfsat billig penning utanför turistkvarteren. Sista dagen åt jag på en italiensk restaurang som serverade mycket god mat för en 50-lapp. Det var visserligen ingen lyxrestaurang men inte heller hörde den till de sämre.
Sedan kan man så klart göra precis vad jag gjorde andra dagen i Buenos Aires, äta middag på ett ställe beläget i turistkvarteren och betala över 60 kronor för en spansk tortilla. Visserligen var restaurangen fin och tortillan stor och väldigt god men det är förmodligen den dyraste tortilla jag någonsin ätit.

Jag passade på att inhandla både det ena och det andra då utbudet i Buenos Aires är mycket större än i Santiago. Eftersom jag skall hem till Sverige en månad om en vecka lassade jag även ner en hel del souvenirer i resväskan. Ett axplock av mina inköp kan beskådas på bilden nedan.

Bilden går att klicka på för att se i större format

Längst upp till vänster: (vit)pocket bok om den ekonomiska krisen i Argentina, 9 kr

På den vita boken: Två matekärl med namn på kompisar ingraverade att ge bort som present, 13 kr

(svart) inbunden bok: Los cachorros av Mario Vargas Llosa, 18kr

(orange) Mafalda bok med mjuka pärmar, 43kr

Nyutgiven storpocket: Milagro en los Andes, 96kr

Lonely Planets Buenos Airesguide, 169kr

Nedre raden
Blå-vit turist t-shirt i barnstorlek med gul sol och Argentina skrivet på, 50kr

Läderskärp liggandes ovanpå T-shirten, 67kr

T-shirt med I love BA tryck, 80kr

Silverhalsband med läderrem liggandes på T-shirten, 56kr

Örhängen i glas (ligger också på T-shirten),25kr

Liten läderväska, 56kr

Cd-skivor: Tangosamling, 33kr

Manas senaste cd, 70kr

5 kommentarer:

Pumita sa...

Vad kul att se dina inköp! =) Mina ögon fastnade genast på Maná-skivan och Mafalda-boken, favvisar båda två! Läderväskan var supersnygg!

Nadia sa...

Det har var nog bara halften av allt jag kopte :) Mafalda boken ar en present till min mamma och mana skivan var tyvarr inte sa bra som jag trodde att den skulle vara.
Ladervaskor kopte jag tre stycken!

Pumita sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Pumita sa...

Jo, det förstod jag. Du kanske fick med dig en cola less på köpet. ;)

Just den här med Maná känner jag inte till, men jag har "Revolución de amor" och några andra låtar på mixade skivor. T.ex. Mariposa traicionera tycker jag mycket om.

Nadia sa...

Na, nagon cola less blev det inte den har gangen ;) Daremot en hel del andra klader.

Mana borjar jag faktiskt trottna pa lite kanns det som. De har latit likadant sedan tidernas begynnelse och den nya cd lat som precis allt annat de har gjort. Blev lite besviken faktiskt.